Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Social media manager utbud
Ort
Sista ansökningsdag
Stockholm
23 april 2017

Vi söker dig som är bäst på kommunikation!

Kommunikationsenheten står inför en spännande utveckling med syfte att arbeta proaktivt och offensivt med marknads- och kommunikationsfrågor. Målet är att utveckla team, med kompetens från olika discipliner, för att möta unika kommunikationsbehov. Som Specialist sociala medier kommer du spela en viktig roll i den här utvecklingen. Vi söker dig som vill arbeta med förändring och kommunikation hos en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare och inte minst, på ett av Sveriges främsta mediehus.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Hjälpa redaktioner och deras specialister med PR och marknadsföring i sociala medier
  • Omvärldsbevaka och hålla sig ajour med utvecklingen inom området sociala medier, digital journalistisk och interaktivitet.
  • Analysera komplexa frågor runt sociala medier och digital journalistik och föra ned det till strukturerade rekommendationer, manualer och handlingsplaner.
  • Analys av sociala plattformar och resultat på respektive plattform.
  • Jobba hands-on med vissa större satsningar. Det kan handla till exempel om P4 Nästa, Jazzkatten, Musikhjälpen eller liknande projekt och event.
  • Tjänsten är placerad på avdelningen för marknadskommunikation. Du kommer att ha ett nära samarbete med redaktören för Sveriges Radios företagskonton i sociala medier, som är placerad på avdelningen för företagskommunikation. I rollen ingår att kunna arbeta med dessa konton när behov uppstår. Du kommer även att samarbeta med andra avdelningar och redaktioner.
  • I rollen ingår att vara del av en beredskapsgrupp, där arbete utanför normal arbetstid kan bli aktuell.

Bakgrund och kvalifikationer
Vi tror att du kan ha några av följande erfarenheter.

  • Spetskompetens inom området är ett krav
  • Kunskap om nätkultur och logiken i sociala medier, forum och på webben
  • Yrkesmässig erfarenhet av att analysera sociala medier
  • Vana av att arbeta med och är etablerad i sociala medier, på de stora plattformarna – Facebook, Twitter och Instagram. Men även kunskap om andra, som exempelvis Snapchat, är ett plus.
  • Utöver svenska är även kunskaper i andra språk meriterande, i synnerhet de språk som används av Sveriges Radios internationella redaktioner.
  • Eftersom Sveriges Radio speglar samhället i hela dess bredd söker vi medarbetare som har erfarenheter från olika kulturer och miljöer.
  • Erfarenhet av arbetsverktyg för sociala medier är meriterande, men inte ett krav.
  • Du ska vara trygg med att möta Sveriges Radios publik i med- och motgång och skapa en konstruktiv dialog i sociala medier.
  • Dokumenterade erfarenheter av PR-arbete är meriterande.

Vem är du För att lyckas i den här rollen behöver du ha förmågan att prioritera, balansera och tillgodose olika intressenters behov. Rätt person är samarbetsvillig, prestigelös och har förmågan att arbeta både strategiskt och operativt. Du har gedigen erfarenhet från liknande roller inom marknad och kommunikation och en god förståelse för och erfarenhet av kreativ verksamhet. Du är trygg i din specialistfunktion och tydlig i din kommunikation. Du tycker inte det är konstigt att stå på scen och föreläsa inför publik. Rätt person är intresserad av sociala medier och motiveras av utveckling. Du har även eftergymnasial utbildning inom relevant område på högskolenivå eller motsvarande. Viktigt är att du är omvärldsorienterad och har ett intresse för samhällsfrågor. Har du även ett intresse av att prova nya arbetsverktyg och tjänster för sociala medier samt omvärldsbevaka digitala lösningar ur ett kommunikativt perspektiv är detta rätta jobbet för dig.

Om Sveriges Radio 
Sveriges Radio är ett företag i allmänhetens tjänst med det viktiga uppdraget att värna om demokrati och alla människors lika värde. Vi är den reklamfria radion, finansierad av radio- och tv-avgiften. Som en av oss är du med och bidrar till ett radiouppdrag som speglar hela samhället. Vår vision är att vara landets viktigaste medieföretag och ledande kulturskapare. Sveriges Radios vd Cilla Benkö blev utsedd till Årets chef 2017. 

Vad erbjuder vi?
Sveriges Radio erbjuder en kreativ och stimulerande arbetsplats som vidgar vyerna. Vi arbetar också aktivt med att medarbetarna ska ha möjlighet att använda och utveckla sin kompetens i takt med organisationens behov och de egna förutsättningarna.

Vår värdegrund
Sveriges Radio är en värdegrundstyrd organisation. Värdegrunden beskriver företagets grundläggande värderingar. För oss är det viktigt att våra värderingar stämmer överens med dina. Läs mer om Sveriges Radios värdegrund här.

Anställning 
Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Placeringsort är Stockholm. Tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan
Är du redo för en ny spännande utmaning så ser vi gärna att du ansöker omgående, då vi arbetar med löpande urval. Vi vill ha din ansökan senast 2017-04-23.

Vill du veta mer? För frågor kring tjänsten kontakta Christian Rauch, bitr kommunikationsdirektör, på tel 08-784 50 26 eller på christian.rauch@sverigesradio.se. För frågor kring din ansökan kontakta Christian Rosendahl, personalspecialist, 08-784 25 43.

Fackliga frågor besvaras av: SJF Per Palmqvist, Unionen Karolina Wihed Nystrand, båda nås via Sveriges Radios växel 08-784 50 00. SACO nås via saco@sverigesradio.se.

Varmt välkommen med din ansökan!

 

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".