Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Smarta prylar hjälper oss – men kan vår bekvämlighet gå för långt?

Publicerat torsdag 15 september 2016 kl 06.00
Professor: Vi blir länkade som en marionettdocka
(1:40 min)
kylskåp med kamera som håller koll på varor
Dags att handla på vägen hem? Här är kylskåpet som låter dig veta när mat saknas hemma. Foto: TOBIAS SCHWARZ/TT

En uppkopplad tandborste som håller koll på hur du borstar tänderna. Skor som kommunicerar med appen i din smartphone om hur du springer, och kan integrera den informationen med andra hälsodata om dig. Men kan vår uppkopplade allt mer bekväma vardag spåra ur?

Uppkopplade prylar till vår tjänst blir ständigt fler och fler. De delar massor av information om oss med varandra - utan att vi själva har koll på det.

I utvecklingen mot det allt mer digitaliserade och uppkopplade samhället är en stor drivkraft ökad bekvämlighet, konstaterar professorn Jan Nolin i en vetenskaplig artikel.

– Men när vi får det, är det inte den belöning vi vill ha. Vi människor drivs av att arbeta med utmaningar, vi blir uttråkade om vi inte får utmaningar, om allt bara serveras för oss, säger han. 

Teoretiskt sett kan snart de flesta prylar runtomkring oss ha en egen IP-adress och byta, ackumulera och analysera sin information om oss via internet. 

Men i den här samhällsutvecklingen saknas ett humanistiskt och kritiskt tänkande om vart vi är på väg, säger Jan Nolin, professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid högskolan i Borås.

– Det sker en omfattande finansiering av teknikinriktad forskning, alltså att producera ny, effektiv, cool och bekväm teknik - men väldigt lite kring att reflektera kring den här tekniken och om det verkligen är en teknik vi vill ha.

Brittisk forskning har visat att många människor verkligen gillar att köra bil. Samtidigt pågår på bred front framtagandet av självkörande bilar. Det är ett exempel av många på hur vi i massor av sammanhang arbetar stenhårt på att bygga vår egen bekvämlighetsfälla, menar Jan Nolin, som efterlyser kritisk humanistisk reflektion kring bland annat bekvämlighetens pris.

– När går gränsen? Var går gränsen för när bekvämlighet har gått för långt?

Och vad svarar du själv på det?
– Jag menar att vi är ganska nära den. Vi leds fram på vår väg under vår arbetsdag till olika ställen. Vi serveras information just in time. Mycket av det som matas fram är ju reklamdrivet. Vi kan få den här informationen serverad precis när vi går förbi en affär. Här finns ett extraerbjudande på något som du verkligen behöver. Vi blir länkade som en marionettdocka.

Nolin, J. & Olson, N. (2016)."The Internet of Things and convenience", Internet Research, 26(2), 360-376.
DOI <http://dx.doi.org/10.1108/IntR-03-2014-0082>

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.