Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Strandsatta passagerare ersätts inte

Publicerat tisdag 2 januari 2007 kl 12.50
Mer än ett halvt dygn försenade kom Skyways resenärer till Kristianstad på tisdagsförmiddagen. Foto: Conny Lindström/SR Kristianstad

KRISTIANSTAD. På tisdagsförmiddagen landade de flygresenärer som skulle ha kommit till Kristianstad från Stockholm på måndagskvällen. Ett av Skyways plan cirkulerade över Kristianstad en stund innan det vände tillbaka till Arlanda på grund av de hårda vindarna.

– Det kändes lite konstigt att komma hela vägen till Kristianstad när det sen visade sig att man inte kunde landa, säger Magnus Lindner.

Han och de andra passagerarna får ingen ersättning för mat, transporter till och från Arlanda och eventuella hotellkostnader.

Skyways hänvisar till en EU-förordning som säger att vid extraordinära händelser som flygbolaget inte kan påverka, till exempel ett stormoväder, är flygbolaget inte skyldigt att betala någon kompensation. 

Det var två plan från Stockholm till Kristianstad som inte kom fram på grund av blåsten. Ett som fick vända tillbaka och ett som aldrig kom iväg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".