Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sverige

Mobiltjänst får kritik av SOS

Publicerat torsdag 8 januari 2009 kl 10.50

En ny mobiltjänst får kritik för informationen de ger på sin hemsida. Företaget som erbjuder tjänsten riktar sig till personer som vill känna sig trygga på hemfärden, men både SOS Alarm och polisen i Skåne och Blekinge säger att den ger för lite information för att de ska kunna agera.

Unga kvinnor som med en ny mobiltjänst tror sig få en säker hemfärd efter krogrundan blir vilseledda. Man startar tjänsten med ett sms och då positioneras mobilen. Om allt gått bra avslutas tjänsten och informationen raderas. Men om tjänsten inte avslutas så ringer företaget Safepoint larmnumret 112 och anmäler kvinnan som saknad.

Men SOS Alarm säger att företaget ger för dålig information för att de ska kunna rycka ut på larmen. Företaget kan inte förehindra pågående brott genom att ringa på larmnummer 112.

Robert Simonetti på företaget Safepoint som erbjuder tjänsten säger att han ska ta bort informationen från hemsidan och att han aldrig lovat att företaget garanterar att en polisbil skickas ut om de larmas.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".