Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Styrmansmiss ledde till oljeutsläpp

Publicerat torsdag 14 augusti 2003 kl 15.03
RÖNNE. Den danska sjöfartsstyrelsens rapport om kollisionen i Bornholmsgattet mellan det kinesiska fartyget Fu Shan Hai och det polska containerfartyget Gdynia den 31 maj pekar entydigt på att besättningen på det polska fartyget bär skulden till olyckan.
Det kinesiska fartyget sjönk senare under olycksdagen och olyckan orsakade stor oljeförorening på främst de sydostskånska kusterna, men även på några mindre öar vid Bornholm.
Av rapportens slutsatser framgår att olyckan skedde för att Cypernregistrerade Gdynia, trots att besättningen sett det kinesiska fartyget, inte uppfyllde sin väjningsplikt, skriver nättidningen Bornholm.nu. GAV ORDER FÖR SENT En order om att ändra kursen, från andrestyrmannen på Gdynia, med avsikt att undgå att komma för tätt på Fu Shan Hai gavs för sent. Gdynia körde mer eller mindre rakt in i sidan på det kinesiska fartyget. Kaptenen ombord på Gdynia, som hade sett Fu Shan Hai på styrbordssidan, kontrollerade inte avståndet på radarn eller visuellt innan han överlät kommandot till andrestyrmannen och lämnade bryggan. Andrestyrmannen felbedömde situationen på grund av den korta tid som stod till buds. SJÖNK Ingenting tyder, enligt sjöfartsstyrelsens rapport, på att olyckan orsakats av fel på navigationsutrustningen eller styrsystemen på de båda fartygen. Drygt åtta timmar efter kollisionen sjönk det kinesiska fartyget på cirka 60 meters djup sedan man misslyckats med att bogsera det till grundare vatten.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.