Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Simrishamn

Fortsatt problem med sjukhusväxeln

Publicerat söndag 19 juli 2009 kl 08.20
Telefonväxeln på Simrishamns sjukhus ska lagas först på måndag, enligt Telenor. Arkivfoto: SR Kristianstad.

Uppdaterat 12.40

Det tog nästan ett dygn för Telenor att ta tag i problemet med telefonväxeln till sjukhuset i Simrishamn och till hembesöksbilarna i Skåne.

Ända sedan lördagsmorgonen går det inte att ringa till Simrishamns sjukhus och närsjukvårdens hembesöksbilar i Skåne. Det tutar bara upptaget när man ringer.

Felet berodde dels på ett fel i växeln som nu är fixat och dels på linjen in som drivs av Telenor.

Under söndagen försöker Telenor få telefontrafiken till Simrishamns sjukhus att fungera. Tills felet är löst har ett alternativt nummer satts in till Simrishamns sjukhus växel, 0768-95 40 76.

Växelnumret används både av Simrishamns sjukhus, av närsjukvården i hela Skåne när hembesöksbilar ska tillkallas, och när hemsjukvården vill ha medicinsk rådgivning.

Marlene Stigsdotter, chef för närsjukvården i Simrishamn och den akuta hembesöksverksamheten, berättar att i veckan som kommer ska de ha ett möte med Telenor och se var det brast och sedan ta ställning till ett fortsatt samarbete med telebolaget. 

Rebecka Starco är presskontakt på Telenor. Hon kan inte uttala sig om vilket slags avtal sjukhuset har med företaget, men hon tycker att det är tråkigt att man på sjukhuset är missnöjda.

Ansvariga chefer på Telenor kunde inte nås under söndagen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".