Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne

Missnöje med Caremas hembesök

Publicerat tisdag 12 januari 2010 kl 16.25

Region Skåne kommer nu att ha fördjupade samtal med vårdföretaget Carema om de akuta hembesöken i Skåne. Företaget har på nytt den senaste tiden upprepade gånger låtit skåningar vänta alltför länge på att få anhörigas dödsfall konstaterade.

– Det har inte varit bra, säger Henrik Hammar (M), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Skåne. Och vi kommer att ta upp med Carema att vi långt ifrån är nöjda med hur de lever upp till vårt avtal.

De långa väntetiderna är ett brott mot avtalet. Där står det att 80 procent av besöken ska göras inom fyra timmar och samtliga inom åtta.

I mitten av december fick en kvinna i Höganäs vänta åtta timmar sedan hennes make fallit död ner på yttertrappan.

På julafton dog en 90-årig kvinna i sitt hem i Malmö. Efter elva timmar kom läkaren från Carema och dödförklarade henne.

På trettondagen hittades en 82-årig man död av sin familj hemma i Lomma. Återigen tog det över åtta timmar innan läkaren kom.

Men problemen är inte nya. Redan i april slog polisen i Skåne larm om att det tog alldeles för lång tid innan Carema kom för att konstatera dödsfall i hemmen.

– Carema får faktiskt utföra de saker de har lovat i vårt avtal, säger Henrik Hammar.

Petra Haupt
petra.haupt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".