Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Hässleholm

"Att vara snäll är inte alltid bra"

Publicerat måndag 28 februari 2011 kl 10.13
"Försenade hyror drabbar andra hyresgäster"
(1:14 min)
Hässleholmsbyggen slopar sina påminnelser. Vettigt, menar Hyresgästföreningens jurist. Foto: Nick Näslund

För att minska antalet obetalda hyror kommer bostadsbolaget Hässleholmsbyggen inte att skicka ut några påminnelsefakturor i framtiden.

Obetalda hyror att gå direkt till inkasso och en avgift på 160 kronor tillkommer för de som inte har betalat hyran i tid.

Det är stora hyresförluster som gör att företaget väljer att ta bort påminnelserna. Istället och vill kunna ägna mer tid åt service för sina hyresgäster, skriver Hässleholmsbyggen på sin hemsida.

Hyresgästföreningens chefsjurist tycker att tilltaget är en ganska bra ídé, bara man informerar.

– Att vara snäll är inte alltid bra. Förr var hyresvärdarna för slapap så att folk fick skulder på fem eller tio månadshyro. och det är inget som hjälper en människa, säger Stefan Bolin, chefsjurist på Hyresgästföreningen i norra Skåne.

– När det gäller allmännyttan missar bolaget intäkter om det finsn hyresgäster som inte betalar hyran i tid, och det drabbar dom so betalar i tid, säger Stefan Bolin. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".