Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Öresund

DSB First förhandlar om kompensation

Publicerat måndag 2 maj 2011 kl 07.05
Mats Persson (FP): ”Vi diskuterar om hur vi ska kompensera varandra”
(1:45 min)
Ett Öresundståg från DSB First i Citytunneln i Malmö. Foto: Johan Nilsson/Scanpix

Senast i dag måste DSB First redovisa sin ekonomi för den svenska Transportstyrelsen. I förra veckan begärde bolaget längre tid på sig eftersom man förhandlar om ersättning från Öresundståg AB.

– Diskussionerna kommer ju att mynna ut i en överenskommelse kring hur vi ska kompensera varandra. Det är klart att det påverkar bolagets ekonomiska situation vilket i sin tur påverkar Transportstyrelsens bedömning, säger Mats Persson (FP), ordförande för Skånes kollektivtrafiknämnd.

Öresundståg stödde att DSB First skulle få längre tid på sig. Transportstyrelsen sa dock nej och det är i dag som DSB First måste redovisa sin ekonomi. Att den kan påverkas av de förhandlingar som nu pågår är både DSB First och Öresundståg överens om.

DSB First vill ha kompensation för problemen på Malmö central i samband med Citytunnelbygget och Öresundståg kräver bättre service ombord och bättre punktlighet. Förhandlingarna är känsliga för Öresundståg eftersom det ursprungliga avtalet inte får förhandlas om. Annars riskerar man krav från de andra bolag, till exempel SJ, som också la anbud på Öresundstrafiken.

I Danmark pågår flera utredningar om DSB Firsts ekonomi och hur den påverkar moderbolaget DSB. Hittills har styrelseordföranden, vd:n och den tidigare ekonomidirektören fått gå som en följd av krisen.

På DSB First arbetar man med en sparplan. Bland annat ska tågpersonalen minskas. Det är ett problem för Öresundståg som ju i förhandlingarna kräver bättre service ombord.

– Vi ställer oss lite frågande om det är möjligt att få upp kvaliteten samtidigt som man ska göra de här förändringarna i personalstyrkan, säger Mats Persson.

– Samtidigt är det inte vår uppgift att i detalj styra hur många anställda bolaget ska ha.

Det här kräver Transportstyrelsen

  • Årsredovisning för 2010
  • Resultat- och balansräkning för perioden 1 januari–7 april 2011 eller en resultat- och balansrapport för samma tid.
  • Intyg om att bolaget inte har skatteskulder eller fastställda skulder hos Kronofogden.
  • En förteckning av bolagets skulder den 7 april 2011 och en redogörelse för hur de ska betalas.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".