Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kristianstad

Mer bidrag till Kristianstad Airport vill studenter

Uppdaterat måndag 7 november 2011 kl 17.55
Publicerat måndag 7 november 2011 kl 14.35
Studenter: ”Infrastrukturen är byggd som ett stuprör”
(6:25 min)
Sofie Heimdahl och hennes studiekamrat Charlotte Löfdahl rekommenderar att driftsbidraget till Kristianstad Airport höjs. Foto: Sveriges Radio

Satsa eller lägga ner? Den frågan ställer två studenter på Högskolan Kristianstad när det gäller Kristianstad Airport. Under sitt magisterår i förvaltningsekonomi har de gjort ett projektarbete om flygplatsen. Nu när de är klara tycker de att det dags att sluta se flygplatsen som en "isolerad ö".

Studenterna Sofie Heimdahl och Charlotte Löfdahl har under fem veckor studerat hur det står till med flygplatsen i Everöd utanför Kristianstad. 

I sitt arbete har studenterna sökt kontakt med ansvariga, något som visade sig vara svårt att få, och de har studerat årsredovisningar, avtal och den ekonomiska styrningen. Nu när projektarbetet är klart kommer de med en del rekommendationer för flygplatsen. 

Först bland rekommendationerna kommer helhetsperspektivet, att se vilka vinster Kristianstad Airport ger till regionen: Kanske är det viktigare att regionen som helhet går med vinst än att flygplatsen gör det, sa Sofie Heimdahl under presentationen av arbetet. För att kunna göra flygplatsen mer attraktiv föreslår studenterna att driftsbidraget till flygplatsen höjs. 

Driftsbidraget kommer från ägarna till flygplatsen, där Kristianstad kommun och Region Skåne står för den största delen, tillsammans nio miljoner kronor om året. De mindre ägarna, Hässleholm, Bromölla och Östra Göinge kommun ger tillsammans nästan en miljon kronor varje år. 

Men flygplatsens vd Timothy Ayris som lyssnade när studenterna presenterade sitt projektarbete tror inte att det är vägen för flygplatsen.

 – Vi har haft ett stort kostnadsminsknings program, som har visat att vi håller underskotten inom den nivå som vi har finanser för. Jag tror att det är bättre för en flygplats att dra in mer trafik och ha mer passagerare, att ha mer kommersiella inkomster, än driftsbidrag som används av flygplatsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".