Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Katalogföretag pressar barn på uppgifter

Publicerat torsdag 7 oktober 2004 kl 15.58
Foto: PrB

LUND. Telias katalogföretag Eniro pressar barn på uppgifter när man ska komplettera telefonkatalogen.
En säljare tvingade en pojke i Lund att i telefon bland annat uppge vem som bodde i bostaden.

Enligt pressansvariga Pernilla Melander på Eniro har företaget redan regler som säger att uppgifterna måste komma från en vuxen.
– Jag tycker att det hör är högst beklagligt och vi kommer att kontakta båda de företag som ringer för Eniros räkning, säger Pernilla Melander. Eniro accepterar inte att kunder känner sig hotade eller kränkta.

Just nu hämtar Eniro in uppgifter från flera miljoner svenskar till nästa års telefonkatalog. Pojken i det aktuella fallet var ensam hemma när Eniro ringde. När uppringaren blev otrevlig kände sig pojken tvingad att lämna vissa uppgifter trots att han inte förstod varför han skulle göra det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".