Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Spelar in samtal utan att tala om det

Publicerat torsdag 4 november 2004 kl 15.38

SKÅNE. Många banker berättar inte för sina kunder att deras samtal med banken spelas in.
Datainspektionen har kontrollerat 30 banker. Bara hälften följde personuppgiftslagen och informerade kunderna.
Skånska banker som inte följer lagen är Kristianstads sparbank, Sparbanken Syd och Sparbanken Finn.

– Enligt lagen har kunden rätt att få veta om en myndighet eller ett företag behandlar uppgifter om kunden och vad som i så fall finns registrerat, säger byrådirektör Diahann Joseph på Datainspektionen.

Kristianstads sparbanks vd Bo Bengtsson lovar nu bot och bättring. Där spelar man in samtalen för att veta vad som har sagts när en kund och banken blir oense om vad som har sagts.
– Är det så att det här har varit dåligt och inte fungerat så måste vi ju bättra oss och informera, säger Bo Bengtsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".