Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne/Sverige

De söker blod i social medier

Uppdaterat tisdag 10 april 2012 kl 15.33
Publicerat tisdag 10 april 2012 kl 14.11
Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/Scanpix

Ungdomar kan lockas att bli blodgivare via annonser i sociala medier. Blodcentralen i Skåne fick fyra gånger så många blodgivare mot normalt efter en annonskampanj under tre veckor i sociala medier.

– Vi hoppas genom det här få nya blodgivare på sikt, säger Ingrid Johansson, blodgivarsamordnare. 

Genom annonserna på bland annat Facebook och Spotify gick det att klicka sig fram till anmälningssidan geblod.nu. 392 nya blodgivare anmälde sig via webbplatsen under de tre kampanjveckorna i januari och februari i år mot 114 samma period förra året. 

Blodcentralen riktade kampanjen till 18-30 åringar.
– De som anmält sig har också kommit, säger Ingrid Johansson. 

Webbsidan startades förra sommaren

– Ett av greppen vi tagit i samband med att vi fräschade upp vår hemsida geblod.nu var att använda sociala medier, säger Lottie Furugård, kommunikationsansvarig för blodcentralerna i Stockholm.

– Vi försöker på olika sätt facebooka och i Stockholm twittrar vi också, säger hon. 

Blodgivningsverksamheten i Sverige är indelad i sju regioner, var och en med eget ansvar.

– I kommunikationen med allmänheten försöker vi ligga i pipeline så mycket vi kan med de resurser vi har, säger Lottie Furugård. 

Bengt Ljungdahl/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".