Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne

Skånska tågproblemen inte lösta förrän 2014

Uppdaterat tisdag 14 augusti 2012 kl 10.12
Publicerat tisdag 14 augusti 2012 kl 05.50
Skånetrafiken: ”Det måste till mer pengar”
(1:26 min)
Det behövs mer pengar för att reparera slitna spår och ledningar, enligt Skånetrafiken. Foto: Kasper Duszik

Nedfallna elkablar, avbrända kontaktledningar och växelfel har strandat tiotusentals resenärer runt om i Skåne de senaste veckorna. Anledningen är att tågspåren i Skåne är slutkörda. – Det går inte att lappa och laga längre, de måste bytas ut, säger Mats Ohlsson, områdeschef på Skånetrafiken.

Fem gånger på knappt två veckor har kollektivtrafiken i Skåne havererat. Felen har varierat, en fågel flög in i en elledning som brändes av, en sliten ledning rasade ner utanför Hässleholm och två personolyckor kort efter varandra är några av de incidenter som helt stoppade trafiken. Många resenärer riktar nu sin ilska mot Skånetrafiken, som har dragits med flera timmars förseningar och undermålig information vid stoppen.

Men den enskilt största faktorn till problemen är faktiskt inte Skånetrafiken, utan att spårnätet inom Skånes tågtrafik är uttjänt. Enligt Mats Ohlsson, områdeschef på Skånetrafiken, har spåren har byggts för en annan tid, med mindre och betydligt långsammare trafik.

När kollektivtrafiken byggts ut och moderniserast har spåren helt enkelt inte hängt med, och problemen som uppstått de senaste veckorna kommer fortsätta tills elnäten och spåren byts ut och rustas upp. Men några insatser sker inte förrän 2014, då Trafikverket planerar att byta ut de sönderfallande elledningarna mellan Hässleholm och Arlöv.

– Det är för sent, problemet måste fixas nu, säger Mats Ohlsson.

Samtidigt vill han inte utmåla Trafikverket som boven i dramat.

– De jobbar så gott de kan med de resurser de har tillgängliga, I slutändan måste det till mer pengar för att komma till rätta med problemen.

Att lösa spårproblemen är angeläget för Skånetrafiken, som bara i år har haft kostnader på nästan fem miljoner kronor i reseersättningar och kontantutbetalningar till försenade resenärer. På Mats Ohlssons önskelista står upprustade spår och utbytta elnätssystem, framförallt på sträckan Hässleholm - Malmö. Men för att komma tillrätta med de tåghaverier som drabbar Skåne med jämna mellanrum måste även spårnätet byggas ut.

– Mötesspår mellan Ystad och Malmö och fyrspårstrafik mellan Malmö och Lund skulle innebära att hela tågtrafiken inte stannar när det uppstår fel på ett spår, säger Mats Ohlsson.

En punkt som Skånetrafiken fått kraftig kritik på av resenärer är bristande information. I flaskhalsar som Hässleholm har situationer där tusentals passagerare försöker komma ombord på bussar som inte ens vet var de ska varit vanliga. Ingen information kommer ut till passagerarna och kaos uppstår.

Även här är ett utdaterat system en stor del av problemet. Trafikverkets informationsskyltar tar för lång tid att uppdatera, vilket gör att de sällan har den senaste informationen till passagerarna, och samma problem påverkar det automatiska högtalarsystemet. Systemen ska uppgraderas, men inte förrän i slutet på 2013.

Under tiden satsar Skånetrafiken på ett nytt informationssystem för personalen, som med hjälp av gula västar och smarta telefoner ska kunna hållas sig uppdaterade och informera resenärer vid fel. Skånetrafiken hoppas att irriterade resenärer ska ha överseende med att situationen är svårlöst.

– Jag förstår att man blir arg och frustrerad när man står på perrongen och inget tåg kommer. Samtidigt vill jag att man ska ha med sig att vi jobbar väldigt mycket med det här och tänker hitta en lösning, vi ger inte upp, säger Mats Ohlsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".