Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Livsmedelsakademin vill sätta Skåne på kartan

Publicerat måndag 15 december 2014 kl 16.26
"Vi ska på sikt utmana både Frankrike och Italien"
(13 min)
Livsmedelsakademins VD Lotta Törner var dagens gäst i Hallå Makten. Foto: Matilda Ljungkvist / SR
Livsmedelsakademins VD Lotta Törner var dagens gäst i Hallå Makten. Foto: Matilda Ljungkvist / SR

VD:n Lotta Törner var dagens gäst i Hallå Makten och menar att forskningen och livsmedelsbranschen behöver jobba tätare.

Livsmedelsakademin bildades på näringslivets initiativ 1994 i samband med att Sverige gick med i EU.
 
- Vi har alltid varit bra på att producera livsmedel i Skåne. Men vi producerade varor utan mervärde, som bröd och mjölk. Vi insåg 1994 att konkurrensen skulle komma att skärpas och vi behövde bli vassare på att producera bättre produkter. Det behöves en organisation som kunde jobba tillsammans med universitet och forskningen men också med region och kommuner kring detta. Det är ett arbete som aldrig tar slut och syftet är detsamma idag.

Var oron för konkurrens befogad?

- Definitivt. Importen har ökat och vi har också fått mycket mer av handelns egna varumärke och en tuffare marknad, men också ett större utbud.

Livsmedelsakademins tre ben är producenter, handeln och forskningen. Hur viktig är forskningen?

- Den är väldigt viktig och vi har mycket kvar att göra. Många branscher är bättre på att omsätta forskning än livsmedelsbranschen är. Vi har svårare att ta risker och vi har mycket kvar för att få forskning och livsmedel att arbeta tätare. Framför allt måste vi bli bättre på att förstå hur vissa livsmedel verkar och jobba mer preventivt.

Hur stor del har turismen i det hela?

- Turismen är jätteviktig och något vi jobbar mycket med. Skåne ska vara en kulinarisk region som på sikt ska utmana både Frankrike och Italien. Vi vill ha ett brett utbud och det ska inte finnas några dåliga måltidsupplevelser. Målet är att marknadsföra oss utomlands och att det ska finnas entreprenörer som vågar starta restauranger och gårdsbutiker.

Intervjun i sin helhet hör ni ovan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".