Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skåne kan marknadsföras som Copenhagen

Publicerat torsdag 8 januari 2015 kl 06.14
Hör om varför danskarna vill byta varumärke
(1:42 min)
Kan varumärket Köpenhamn vara draglok för Skåne, eller hamnar det svenska i skymundan? Foto: Johan Nilsson/TT
Kan varumärket Köpenhamn vara draglok för Skåne, eller hamnar det svenska i skymundan? Foto: Johan Nilsson/TT

Danska politiker vill nu att hela Öresundsregionen ska marknadsföras enbart under namnet Copenhagen. Ett förslag som politiker i Skåne är mycket tveksamma till, berättar Katrin Stjernfeldt-Jammeh som är kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

– Jag är inte så säker på att det alltid är det bästa att gå under Copenhagenflagg för Sveriges del eller för Skånes och Malmös del, säger Katrin Stjernfeldt-Jammeh.

Öresundssamarbetet är en politisk vision om att regionens omkring 3,8 miljoner danska och svenska invånare ska kunna bo, jobba och roa sig på båda sidor Öresund som om nationsgränsen inte fanns. Samsynen är stor på båda sidor sundet och även om det är lång väg kvar så har man kommit en bra bit på väg - varje dag pendlar tusentals människor över sundet till jobb och studier.

I Danmark menar man nu att det behövs ett nytt varumärke för regionen - som är gångbart internationellt, och att Copenhagen är inarbetat och välkänt globalt. Men många skånska politiker tvekar. Och orsaken är, menar man, en oro över den skånska relationen till sin egen huvudstad - Stockholm.

– Nationellt ser vi att vi behöver mer infrastrukturinvesteringar i Skåne och Öresundsregionen. Redan idag har vi svårt med det, och skulle vi marknadsföra oss under en dansk kommun ser jag inte att det skulle underlätta, säger Katrin Stjernfeldt- Jammeh.

Men oron över Stockholms reaktion borde inte ligga i vägen för Skåne att satsa på ett dansk-dominerat Öresundssamarbete. Det menar Henrik Bredberg som är ledarskribent på skånska tidningen Sydsvenskan-Helsingborgs Dagblad.

– Potentialen i 3,8 miljoner människor, det är nästan två gånger Stockholms län. Får vi snurr på det, vilket tillväxtlok skulle inte vi kunna vara för hela Sverige. Kan vi skåningar åka snålskjuts på Köpenhamns varumärke, varför inte, låt oss göra det, säger Henrik Bredberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".