Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Få åker fast med luddig mobillag

Publicerat tisdag 13 januari 2015 kl 04.22
Trafikpolis: "Vi kan inte göra riktade insatser"
(3:08 min)
En kvinna pratar i mobilen samtidigt som hon kör bil Foto: Pontus Lundahl/TT
1 av 2
Foto: Pontus Lundahl/TT
Erling Andersson, trafikpolischef i Skåne. Foto: Edina Hrustic/Sveriges Radio
2 av 2
Erling Andersson, trafikpolischef i Skåne. Foto: Edina Hrustic/Sveriges Radio

Det är svårt att bevisa att förare bryter mot den nya lagen som ska begränsa mobilanvändningen vid bilkörning. Bara sju personer i Skåne har åtalats sedan lagen infördes för ett år sedan och få fälls.

– Det är en otydlig lagstiftning. Vi kan inte i klartext säga att om du pratade i telefon och vinglade så får du böta 1 500 kronor. Det påverkar vårt arbete på så sätt att vi inte kan göra riktade insatser mot detta eftersom det inte är riktigt fastställt var gränsen går, säger Erling Andersson, trafikpolischef i Skåne.

Lagen ska se till att mobilen bara används när trafiksituationen tillåter det och hittills har totalt 98 personer i Sverige åtalats för att ha brutit mot den. Få åtal har lett till fällande domar vilket försvårar polisens arbete ytterligare.

– De domarna som finns pekar åt olika håll. I något fall har någon blivit fälld för att de kommit över på fel körfält. I ett annat fall har en person blivit friad fast de kört och vinglat över vägen.

En lastbilschaufför blev exempelvis friad av Helsingborgs tingsrätt, trots att han hade en dator i knät och försökte hitta en adress samtidigt som han körde på motorvägen. Lastbilen vinglade, men det gick inte att bevisa att det var just på grund av datoranvändningen som detta inträffade.

– Det är inte bra såklart. Att sitta med en dator i knät borde klassas som vårdslöshet i trafiken, säger Erling Andersson.

Att lagen upplevs som otydlig kan bero på tvetydig forskning som gjorts på området och som sedan legat till grund för lagstiftningen.

Enligt en sammanställning av studierna är det svårt att säga hur farligt det är att använda mobiltelefonen under körning. En del forskning visar att olyckor inträffar när man hanterar telefonen, inte under själva samtalet. Andra studier pekar på att det är själva samtalet som leder till minskad kontroll över fordonet.

– Man pratar om att det inte är själva hållandet som påverkar körningen utan samtalet. Man blir väldigt disträ av att prata i telefon, säger Erling Andersson.

Vad önskar du som arbetar så nära inpå detta ska hända?
– Om det ska vara förbjudet bör det vara helt förbjudet. I dag kan vi i klartext inte säga att om du pratar i telefon och vinglar på vägen så får du betala böter, för det inte är säkert att det är sant.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".