Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nordväst

Många saknar kvalitetsdokument för sina badrum

Publicerat måndag 19 januari 2015 kl 13.05
"Många förstår inte vad det är för något"
(1:25 min)
Håkan Nilsson, gruppchef på Anticimex
1 av 2
Håkan Nilsson, gruppchef på Anticimex. Foto: Saffi Yucel/Sveriges Radio
Maria Udén Nyberg, fastighetsmäklare i Ängelholm
2 av 2
Maria Udén Nyberg, fastighetsmäklare i Ängelholm . Foto: Saffi Yucel/Sveriges Radio

Med ständigt nya regler för hur ett badrum ska renoveras är det viktigt att se till att få ett kvalitetsdokument när man får sitt badrum renoverat. Men det är något som många saknar enligt Håkan Nilsson, gruppledare på Anticimex.

Han förklarar att de alltid frågar efter kvalitetsdokument vid en besiktning när det gäller våtutrymmen.

- Vi frågar alltid efter det, men det är sällan det finns. Och man är rätt förvånad över frågan för man förstår inte vad det är för något.

Kvalitesdukumentet är kundens garanti för att hantverkaren följt de regler som finns för våtutrymmen. Det är viktigt gentemot försäkringsbolaget om det senare skulle uppstå problem med till exempel fuktskador. Och ett icke godkänt badrum enligt dagens regelverk i kombination med att man saknar kvalitetsdokument är vardag för besiktningsföretagen.

Ungefär vartannat år kommer Byggkeramikrådet med nya regler för hur ett badrum ska renoveras, vilket kan vara ett problem vid en eventuell försäljning även om man renoverat enligt rådande regler för det året.

- För en eventuell köpare kan det låta oroande att höra att ett badrum inte är godkänt enligt dagens regelverk. Ibland kan det leda till att köparen vill häva köpet eller att de vill gå ner i pris, säger Maria Udén Nyberg, fastighetsmäklare i Ängelholm

Men så länge det finns ett kvalitetsdokument ska det inte behöva vara ett bekymmer för köparen.

- Reglerna ändras ju ständigt, det viktigaste är att hålla koll på vem som utfört renoveringen och att det finns ett kvalitetsdokument, säger Maria Udén Nyberg.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".