Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bristfällig färdtjänst drabbar behövande i Klippan

Publicerat måndag 16 november 2015 kl 05.31
"Jag ska skämmas för att jag klagar"
(2:53 min)
Man står och håller om sin dotter framför en buske.
Love Christensson och hans dotter drabbas hårt av att färdtjänsten inte fungerar enligt honom. Foto: Saffi Yucel, Sveriges Radio

Bilar som inte kommer när de ska, och kraftiga förseningar är en del av kritiken mot färdtjänsten i Klippan det senaste halvåret.


Efter flera klagomål till kommunen ordnades ett möte mellan kommun och taxibolag för några månader sedan, men problemen är trots det inte lösta enligt Referensgruppen i handikappfrågor i Klippan, och Love Christensson som är ensamstående pappa och beroende av färdtjänst.

– Det påverkar oss på så sätt att vi inte kan göra de aktiviteter som vi tänkt att vi ska göra. Dels kan man inte få en bil som passar. Man kan få åka en timme innan eller en timme efter, eller inte åka alls. Sedan är det den ständiga skräcken att man inte ska komma hem igen, säger Love Christensson.

Det var när taxijätten Tuwa vann upphandlingen i klippans kommun som problemen började rapporteras in till kommunen. Bolaget Tuwa delegerade uppdraget om färdtjänst till Taxitjänst i Helsingborg. Och det uppdraget har enligt klagomålen inte skötts som det borde. Bland annat har den som behöver inte alltid kunnat boka en bil eftersom ingen svarat när man har ringt.

Och när det efter några månader började ramla in allt fler klagomål kallade kommunen in till ett möte med Taxitjänst där det kom fram att det fanns brister i avtalet mellan Tuwa och Taxitjänst som skulle rättas till. Vi har i över två veckor på olika sätt försökt komma i kontakt med Taxitjänst för att höra deras version, men framförallt låta dem bemöta kritiken, men de har inte velat ställa upp. Så här säger Ingela Holmström, Enhetschef för färdtjänsthandläggaren i Klippans kommun.

– Vi märkte att vi fick fler och fler synpunkter och då bokade vi ett möte med Taxitjänst. Och där var det saker som inte riktigt kom upp till det vi hade kommit överens om. Det skulle upphandlaren och Taxitjänst reda ut, säger hon.

Vi har varit i kontakt med Referensgruppen i Handikappfrågor i Klippan där de uttrycker att de är bekymrade över hur upphandlingen hanterats. Ordförande Lena Landin säger också att det hela inte känns bra, och att det är de som behöver tjänsten som får betala priset för att färdtjänsten inte fungerar.

Men Ingela Holmström menar att det efter mötet med Taxitjänst inte kommit in fler klagomål till kommunen som skulle tyda på att företaget bryter mot avtalet, och hon uppmanar dem som är missnöjda att höra av sig direkt till kommunen med sina klagomål. Något som Love Christensson menar att han gjort många gånger.

– Jag får till svar att de skickar mitt ärende vidare till taxibolaget, men jag har inget avtal med ett taxibolag. Det är inte jag som ska ta i det utan det är kommunens ansvar. De köper och betalar en tjänst. Det är precis som att jag ska lämnas ut och skämmas för att jag klagar. Jag behöver en lugn och förutsägbar resa och det får jag inte när jag inte ens kan boka en bil, säger han.




Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".