Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Eftermiddag med Conny

Så hanterar du oron i en orolig tid

Publicerat torsdag 19 november 2015 kl 16.46
Psykolog: Gör en egen hotskala över din egen situation
(4:59 min)
Ingemar Jönsson. Foto: Rickard Sturesson/Sveriges Radio
Ingemar Jönsson, psykolog och skolpsykolog. Foto: Rickard Sturesson/Sveriges Radio

Våga prata om din oro med dina nära och kära. Det är ett av tipsen från Ingemar Jönsson, legitimerad psykolog.

- Vi sitter med varsin surfplatta och surfar runt på sidor som både sprider rykten och ökar rädslorna. Det är lättare att reflektera om man lägger undan apparaterna och samtalar mer, säger han. 

Den höjda terrorhotsnivån i Sverige och de attacker och hot om attacker runt om i världen kan ge en ökad oro. 

- Precis som terrorhotnivån som Säkerhetspolisen gör, kan man göra något liknande i hemmamiljön. Visst finns det ett hot i den stora världen men de flesta är inte hotade i den lilla världen där vi har en trygghet, säger Ingemar Jönsson. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".