Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Laddhybrider allt populärare

Publicerat måndag 7 december 2015 kl 07.48
"Det är företagen som går bräschen"
(2:07 min)
En hybridbil som laddas genom en elsladd.  Foto: Bertil Ericson/TT.
Foto: Bertil Ericson/TT.

Den hittills tröga försäljningen av el- och laddhybridbilar i Sverige spås nu ta fart. Bland annat kommer Lindab med huvudkontor på Grevie framöver bara köpa in laddhybridbilar.

– Lindab vill som ventilationsföretag förknippas med ren luft och då kan man inte köra runt med bilar med stora dieselmotorer, det rimmar dåligt med vår profil, säger Fredrik Liedholm, chefsjurist och HR-ansvarig på Lindab.

Beslutet har växt fram under en längre tid, berättar han, oavsett klimatmötet i Paris och Volkswagenskandalen som gjort frågan om utsläpp än mer aktuell. Nu ska man successivt börja byta ut de 700 bilar som försäljare och tekniker i dag använder och ersätta dem med laddhybrider.

I Sverige rullar i dag 14 000 el- eller hybridladdade fordon, enligt branschorganet Bilsweden. I Norge är motsvarande antal 50 000. Förklaringen är att i Norge är skattefördelarna och subventionerna större.

Men Ronny Svensson, expert på tjänstebilar och företagens fordonsflottor, tror att den svenska bilparken står inför en snar och stor förändring. Intresset är stort för miljövänliga alternativ och detta gör i sin tur det möjligt för privatpersoner att så småningom köpa de mer miljövänliga bilarna.

– Det är företagen som går bräschen för ny teknik och så har det alltid varit. Företagen är beredda att ta riskerna och efter tre fyra år kommer de här tjänstebilarna ut på den privata marknaden där de blir en självklarhet. Företagen tar den första kostnaden.

Men det finns flera utmaningar. Det saknas i dag laddstolpar till fordonen; infrastrukturen är inte utbyggd och Lindab räknar därför med att behöva sätta upp egna stolpar. Varje stolpe kostar 50 000 kronor. I genomsnitt kostar en laddhybrid eller så kallad pluginbil, 100 000 kronor mer i inköp än ett motsvarande diesel- eller bensindrivet fordon. Men företaget räknar ändå med att det blir en bra affär i längden, säger Fredrik Liedholm

– Lägre bränslekostnader, lägre förmånsvärden och förhoppningsvis ett bättre andrahandsvärde.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".