Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stormkostnader drabbar kunderna

Publicerat torsdag 10 december 2015 kl 14.12
VD: Vi kan ju inte betala ut pengar vi inte har
(1:29 min)
Nedblåsta träd efter stormen Gorm, på Nävlinge
Nedblåsta träd efter stormen Gorm. Foto: Dajana Kovacevic/Sveriges Radio

Kostnaderna för den avbrottsersättning som elkunder har rätt till efter strömavbrott exempelvis efter en storm - kan bli svåra att klara för de mindre elbolagen.  Risken är att det i slutänden blir det kunderna som få betala ändå - i form av höjda nätkostnader.

– Den här stormen var i dignitet med stormen Per, säger Sune Zander VD för Brittedal som ansvarar för elnätet runt Hästveda.

Han bedömer att de kommer att ha arbete med att röja upp efter stormen Gorm i minst fyra veckor till.

Om du haft strömavbrott i mer än 12 timmar - då har du rätt till ekonomisk ersättning, med minst 900 kronor - och sedan ökar ersättningen med antalet timmar till ett maxtak på 300 procent av den beräknade årliga nätkostnaden. Det säger ellagen.

Flera mindre bolag som nyheterna pratat med säger att kostnaderna för avbrottsersättningen kan slå hårt mot de små bolagen.

Bolagen kan i vissa fall ha rätt att jämka ersättningen, och sänka den något - om det blir oskäligt ekonomiskt betungande för företaget eller om man som Brittedal bedömer att arbetet med att fixa elen skulle utsatt personalen för betydande risker.

– Under blåsten tar man sig inte ut, och mörker och ledningar i spänn och träd som ligger – det är en farlig kombination.

– Det finns en rekommendation från Arbetsmiljöverket om att byvindarna ska vara under 15 sekundmeter innan man ska ge sig ut och arbeta, säger Sune Zander, VD Brittedal.

De har drygt 300 kunder som varit utan el i flera dagar, och kunde ge sig ut och arbeta klockan 07.00 morgonen efter stormen.

Brittedal väljer att jämka ersättningen, och VD Sune Zander är kritisk mot att stora bolag som Eon - väljer att inte göra det.

– Det är ett felaktigt och beklagligt ställningstagande, menar jag och det är inte bra att branschen inte agerar på likvärdigt sätt. I förlängningen drabbar det kunderna.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".