Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Förmiddag med Carolina

Vit jul med lite grönt i julmaten

Publicerat måndag 14 december 2015 kl 09.55
Vickie Peolin: I en del är där mer vitt socker än där är frukt
(2:27 min)
Vickie Peolin,hälsocoach
Vickie Peolin,hälsocoach. Foto: Leif Jönsson/Sveriges Radio

Julskinka, revbensspjäll, korv och köttbullar. Julgodis i massor! I dagens Förmiddag med Carolina ger vår hälsocoach Vickie Peolin tips på julens gotter ur ett nyttigare perspektiv.


Du kanske ska tänka lite grönt, även om det mot all förmodan skulle bli en vit jul. Lite broccoli och grönkål, mindre socker i senapen och glöggen. Varför inte lite torkad frukt. 

– Jag tänker så här, om man bara tar grunden och tänker grönt,

Man kan blanda något av grönkål, sojabönor, ärtskott, machesallad, ruccula, babyspenat, eller små broccolibuketter. Lägg till det någon citrusfrukt, som grape, klippt clementin eller apelsindelar. Tillsätt torkad frukt som fikus eller dadlar, som oftast är osötade från vanligt vitt socker. Använder du annan torkad frukt, så bör du vara uppmärksam, eftersom det ofta tillsätts vitt raffinerat socker i själva frukten.

–Det finns varianter där man inte har tillsatt vitt socker, men i en del är där mer vitt socker än där är frukt,

Läs innehållsförteckningen på förpackningen.

Sedan kan man, om man inte har allergi, lägga till någon typ av nötter, mandel eller frön. Vill man kan man rosta dem, lite grand och strö ovanpå på toppen.

Du hittar receptet på Vickies julgodis här

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".