Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bättre belysning på olycksväg

Publicerat torsdag 7 januari 2016 kl 16.28
"Vi har beställt belysning"
(0:38 min)
Foto: Jonathan Hansen/Sveriges Radio
Foto: Jonathan Hansen/Sveriges Radio

Bättre belysning är på väg inom de närmaste veckorna till Hälsingborgsvägen i Landskrona, där en man och kvinna i 50-årsåldern kördes på av en polisbil igår kväll. Så illa att mannen avled.

Tillståndet för kvinnan som kördes på igår har stabiliserats, men är fortfarande allvarligt meddelade Skånes Universitetssjukhus i Lund strax efter lunch idag.

Andra åtgärder än de sedan i höstas inplanerade är inte aktuella på olycksplatsen, trots nollvisionen. Varje år dör en eller två personer i Landskronatrafiken. Nyligen tog trafiknämnden beslut att sänka hastigheten till 40 kilometer i timmen, säger Robert Svensson, tillförordnad chef på Teknik- och serviceförvaltningen:

– Södra delen av Hälsingborgsvägen är en av delarna av innerstaden där hastigheten sänks, säger han.

Enligt polisen kördes deras bil igår uppemot 70 kilometer i timmen på vägen. Ännu har inte de nya hastighetsskyltarna kommit upp.

Men Robert Svensson anser att kommunen är aktiv inom trafiksäkerhetsarbetet. Just nu arbetar man med en trafikstrategi som innehåller en ny cykelplan och hastighetsplan. En trafikssäkerhetsplan håller på att tas fram liksom en parkeringsplan.

Polisen menar att det är mörkt på olycksplatsen på Hälsingborgsvägen och att den är olycksdrabbad. Senast i lördags blev en cyklist påkörd av en bil där. Men trafiksignaler behövs inte enligt kommunens bedömning. Sådana finns på samma väg, i en större korsning längre bort.

Andra trafiksäkerhetsåtgärder i Landskrona är utbyggnad av gång- och cykelvägar och belysning även på dessa. Bättre belysning blir det också vid rondellen Hälsingborgsvägen-Löpargatan-Ringvägen och vid Eriksgatan norr om Borgmästargatan, samt övergångsstället vid Infarten.

I media sägs idag att Landskrona toppar skånska olycksstatistiken på tredje plats efter Malmö och Ystad sett till befolkningsmängd, men det tycker Monica Frank, samordnare för Transportstyrelsens statistik STRADA är missvisande. En kommun med många cyklister och fotgängare får fler som drabbas av olyckor. Och Landskronas invånare är flitigast i landet på att cykla.

  


Trafikolyckor i Landskrona

Varje år dör en eller två på Landskronas vägar.

Totalt cirka 1 000 trafikolyckor de fem senaste åren:

51 allvarliga olyckor, 6 dödsolyckor (varav 2 på kommunal väg) utöver dödsolyckan igår, 300 måttliga och 644 lindriga olyckor.

Större risk att två bilar krockar (125 st). 42 fotgängare och 76 cyklister kördes på av motorfordon 2011-2015 (Skåne hade 206 påkörda fotgängare 2010).

Vanligast är dock singelolyckor, t ex man cyklar och ramlar.

De allvarliga olyckorna ligger på stabil nivå - ett tiotal om året - måttliga cirka 60 per år. Endast de lindriga olyckorna verkar minska något i Landskrona.

Flest olyckor sker på vägsträckor, men även i korsningar och på gång- och cykelbanor. 60 procent av olyckorna sker på kommunala vägar.

Näst efter cyklisterna är det fotgängarna som toppar olycksstatistiken. Det är också de som drabbas mest allvarligt. Därefter kommer singelolyckorna med bil.

Källa: Transportstyrelsen

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".