Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Morgonen med Matilda Alborn

Sov bättre - för hjärnans skull

Publicerat fredag 15 januari 2016 kl 09.18
Professor: Ge sömnen den tid den behöver
(3:27 min)
Sömnproblem.
Sömnproblem. Foto: Christine Olsson/TT

Att sova bra kan vara en superstyrka. Så här får du till en bra sömn!

När du sover återhämtar hjärnan sig, och rensar ut gammalt skräp. Sömn är viktigt, men hur mycket sömn är individuellt.

Sömnbrist gör att hjärnan fungerar sämre, man blir mindre balanserad och blir lättare stressad.

Enligt professor Torbjörn Åkerstedt som är föreståndare vid Stockholm Stress Center där han också ingår i en forskningsgrupp som fokuserar på stress, sömn och återhämtning är det viktigast att se till att sömnen får den tid den behöver.
- Vi ska inte hålla på att kapa av den i början eller slutet av olika skäl, sociala mest, säger professor Torbjörn Åkerstedt. Sömnen bör få möjlighet till åtminstone åtta timmar, sen får man avgöra själv hur mycket man behöver.
Hur vet man då om man fått tillräckligt med sömn? Jo, det är enkelt - om man är fräsch dagtid då har man sovit tillräckligt!

Några andra tips från professor Åkerstedt, som hjälper sömnen:
- Stressa inte på kvällen
- Försök att varva ner på kvällen, undvik sena aktiviteter som varvar upp
- Om du inte kan somna så gå upp ur sängen en stund och börja om
- Ha mörkt omkring dig, ljus piggar upp hjärnan
- Undvik koffein
- Gör fysiska aktiviteter dagtid så somnar du lättare när det är kväll


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".