Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt fler moduler på skolgårdarna

Publicerat onsdag 18 maj 2016 kl 06.14
Lärare: Jag har trivts bra hela tiden
(1:49 min)
På Norretullskolan i Kristianstad bedrivs undervisning i paviljonger på skolgården.
På Norretullskolan i Kristianstad bedrivs undervisning i paviljonger på skolgården. Foto: Josefin Modig/Sveriges Radio

De så kallade moduler, eller paviljonger, som används för att täcka behovet av lokaler inom skola och förskola, brer ut sig i allt fler kommuner. I Kristianstad kommun har just nu 14 förskolor och skolor den här typen av lösningar, i väntan på något mer permanent.

För ungefär två år sedan revs delar av Norretullskolan i Kristianstad efter att man hittat tillväxt av svamp och bakterier. Sedan dess bedrivs undervisning i paviljonger på skolgården. Hur länge det ska fortsätta är oklart.

– Jag har trivts bra här, det har jag gjort hela tiden. Det är rena, fina, nya lokaler, säger Eva Ros Baker, lärare i SO-ämnena på Norretullskolan. Hon har haft sin undervisning i en av skolans paviljonger i två hela läsår nu.

Enligt SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, är detta en vanlig syn runt om i kommunerna numera, eftersom dessa paviljonger är ett effektivt sätt att hantera tillfälliga lokalbehov.

I till exempel Hässleholm har man idag den här typen av lösningar på sex platser inom förskolan och som komplement på två skolor. Men samtidigt som ett par sådana här tillfälliga lösningar avvecklas inom förskolan tvingas kommunen utöka antalet moduler i skolan, på grund av ökningen av antalet nyanlända elever. Man räknar ändå med att minska kostnaden för moduler det här året jämfört med förra, från ungefär 2 miljoner kronor förra året till ca 1,8 miljoner i år.

I Kristianstad finns just nu 14 förskolor och skolor där hela eller delar av verksamheten tillfälligt flyttats till paviljonger. På Norretullskolan verkar man överlag nöjda med lösningen, men det finns ändå vissa brister.

– Det som är problem är att det i en del klassrum inte går att öppna fönster och då kan det bli väldigt instängt. Nu har vi fått hjälp med ventilationen så det har blivit lite bättre. Jag har förmånen att ha klassrum där man kan öppna, så här har det inte varit så stora problem, säger Eva Ros Baker.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".