Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Förmiddag med Helene Persson

Sommarträning och motivation

Publicerat måndag 30 maj 2016 kl 10.30
Vickie: Vi måste sälja in vinsten till oss själva!
(2:50 min)
Hälsocoach Vickie Peolin
1 av 2
Hälsocoach Vickie Peolin Foto: Leif Jönsson/Sveriges Radio
Jordgubbar Foto: Henrik Montgomery/TT
2 av 2
Jordgubbar Foto: Henrik Montgomery/TT

Sommar, sol och bad. Slappa i hängmattan eller full fart med träningen? Allt eller inget! Vår hälsocoach Vickie Peolin ger tips på hur du håller motivationen uppe under semestern.

Alla har vi väl höga förväntningar kring sommaren. Det är så mycket som man vill få ut av den varma och soliga årstiden.

Många lägger ner helt med träning under sommaren och så tar man "nya" tag till hösten, men vår hälsocoach Vickie Peolin har tips på hur du håller igång motivationen och kroppen under sommarsemestern.

– Motivationen är något som händer inom oss, det är vår egen inre drivkraft,

Vickie menar att vår förmåga att känna motivation är direkt kopplat till våra mål. Vill man hålla igång under sommaren, men känner att det börjar ta emot, så är Vickies tips att man ska "sälja in vinsten" till sig själv. Att man frågar sig varför det är viktigt att träna under sommaren.

Svaret kan vara att man sover bättre, blir gladare, får ork och kraft och känner sig mer tillfreds med livet. Hon tycker att det är den effekten vi bör lyfta fram och inte stirra oss blinda på några hekton på vågen eller bicepsmuskeln i spegeln.

När motivationen tryter är det viktigt att ha ett mål!

Vickies jordgubbstips!

– Jordgubbar är fantastiskt nyttiga,

Jordgubbarna innehåller C-vitaminer, folsyra och antioxidanter. 100 gram jordgubbar tillgodoser 50% av det dagliga behovet av C-vitaminer.

"Gubbarna" innehåller även mycket folsyra, som man bland annat uppmanar gravida kvinnor att äta som tillskott. Folsyran är nyttig även för oss som inte är gravida, eftersom den hjälper till med cellernas energiomsättning och nybildning av röda blodkroppar.

– Bär överhuvud taget tillhör den kategori av livsmedel som vi kan äta obegränsat av. Vi behöver inte vara rädda för att få i oss för mycket,


 




Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".