Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ventrafiken erkänner fel

Publicerat tisdag 7 juni 2016 kl 12.28
"Det ska fungera bra i fortsättningen"
(2:52 min)
Ventrafikens färja Uraniborg på väg in till Skeppsbron i Landskrona. Foto: Johan Nilsson/TT
Ventrafikens färja Uraniborg. Foto: Johan Nilsson/TT.

Ventrafiken erkänner nu att bolaget gjorde fel när passagerare inte kom med den tur de var inbokade på. Det egna regelsystemet följdes inte, säger vd Rolf Andersson som erbjuder pengarna tillbaka och en gratisresa som kompensation.

– Det känns aldrig bra när man gör fel. Framförallt när resenärerna drabbas, suckar han dagen efter att ett 50-tal resenärer lämnats kvar på Ven och fått vänta tre timmar på nästa avgång.

Att 18.15-avgången som de var inbokade på blev fullsatt berodde på att ett stort sällskap missade avgången före. Då skulle de ha placerats i kön för obokade - men istället bokades de in på 18.15-båten.

– Det var fel, konstaterar vd Rolf Andersson som fått ta emot en del ilskna mejl under tisdagsmorgonen.

Kan du garantera att samma sak inte händer igen?

– Det är fruktansvärt svårt att använda ordet garanti. I det här fallet var det den mänskliga faktorn som behandlade detta fel. Men vi har ett bra bokningssystem och väldigt sällan problem av den här typen. Det ska fungera bra i fortsättningen, säger Rolf Andersson.




Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".