Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårare för tullen att stoppa knarkflygplan

Publicerat onsdag 24 augusti 2016 kl 05.46
"Det är ett problem när vi inte har koll på all den här trafiken"
(2:33 min)
Delad bild: Tullverketmärke och ett litet sportflygplan mot blå himmel
1 av 2
Tullverket oroas över bristande insyn över flygplan som landar på små flygplatser. Foto: Ludvig Thunman/TT, Joshua Lindsey/TT.
Jonas Karlsson, sakkunnig Tullverket.
2 av 2
Jonas Karlsson, sakkunnig Tullverket. Foto: Susanna Einerstam

Största delen av narkotikainförseln till Sverige kommer från andra EU-länder, men nya flygregler inom EU begränsar Tullverkets möjligheter till insyn och kontroll av flygplan som landar på små flygplatser.

– Tidigare var man tvungen att begära trafiktillstånd från Tullverket för att överhuvudtaget få landa där, men det behövs alltså inte nu, berättar Jonas Karlsson, sakkunnig hos Tullverket.

De nya reglerna innebär att att om man inte har att något att förtulla krävs det bara en färdplan för den som planerar att landa på en mindre flygplats utan pass- och tullkontroll. 

En färdplan innebär att piloten uppger var man flyger ifrån och vart, datum, klockslag och hur många passagerare man har. Man måste inte uppge vilka som flyger eller vilket gods man har på planet.

Flygplatsen ger därefter landningstillstånd och ansvariga för flygplatsen behöver inte lämna pilotens uppgifter i färdplanen vidare till Tullverket.

– Den möjligheten som vi hade då det krävdes trafiktillstånd och den insikten vi fick då har vi inte längre i de här flighterna, just för att de inte behöver något trafiktillstånd längre, säger Jonas Karlsson. När vi gör narkotikabeslag ser vi att 90% av dem kommer från ett annat EU-land, fortsätter han.

Tidigare i år beslagtog tullen 20 kilo kokain då ett sportflygplan landat på en mindre flygplats i Landskrona. Det är inte första gången man smugglar knark via flyg även om det inte tillhör vanligheten. Tullen i Skåne säger att de ska se om detta kan vara en ny trend. 

Det finns uppskattningsvis 150 mindre flygplatser i Sverige enligt Jonas Karlsson på Tullverket. Utanför Gnesta finns en av dem, hit kommer då och då flyg från andra länder i Europa.

– Det här är en ganska liten flygplats, bara för småflygplan. Vi har inga ”måste-krav”. Men om flygplanen passerar en nationell gräns så måste de ha en färdplan, säger Mats Skröder, vice ordförande på flygklubben Östra Sörmland.

– Då måste man uppge vart man avser att åka, vilken utrustning man har i flygplanet, hur många det är ombord, typ av flygplan. Vad man har för gods behöver man inte uppge.

Eftersom de nya reglerna begränsar Tullverkets insyn är Jonas Karlsson bekymrad.

– Det är klart att det är ett problem när vi inte har koll på all den här trafiken, i synnerhet inte de här små flygplanen som inte vill ”visa sig” för tullen. De talar inte om vart de ska eller också ljuger de i färdplanen och landar någon helt annanstans, säger Jonas Karlsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".