Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vårdcentraler kritiska mot telefonmätning

Publicerat tisdag 15 november 2016 kl 11.21
Chef: Utan vite hade vi kunnat anställa en sjuksköterska
(4:06 min)
Gunnel Fors sitter i sjukhuskläder bredvid Martin kvist, även han i sjukhuskläder i ett undersökningsrum.
Gunnel Fors tillsammans med Martin Kvist. Foto: Petra Haupt / Sveriges Radio

Många skånska vårdcentralschefer är kritiska mot hur Region Skåne mäter telefontillgängligheten. Det visar en enkät som Sveriges Radio har gjort.

Mätningen bygger på runt 20 samtal i månaden. Capio Citykliniken i Lund är en av de vårdcentraler som haft svårt att klara målen.

– Jag tror att det har haft betydelse för att medvetandegöra verksamheterna att det här med telefontillgänglighet är jätteviktigt. Men det har kanske också gjort att vissa vårdcentraler har straffats fel, för att man kan ha oturen att missa ett par samtal i månaden och råka ut för vitet på 100 000 kronor i kvartalet, säger Gunnel Fors, verksamhetschef på Capio Citykliniken i Lund.

Hur har det påverkat er att ni har fått det här vitet?

– Hade vi inte fått vitet, så hade vi kunnat anställa en sjuksköterska till, och det hade varit en stor fördel för oss, säger Gunnel Fors.

Capio Citykliniken i Lund klarade under årets åtta första månader inte kraven på att 90 procent av patienterna som ringde skulle få prata med en sjuksköterska inom två timmar och har därför fått betala 300 000 kronor i vite i år. Nu har vårdcentralen jobbat hårt med frågan och klarat kravet både i september och oktober. Resurser har bland annat flyttats från sjuksköterskornas lättakutmottagning, som nu stänger klockan två på eftermiddagarna.

– Tidigare hade vi den öppen till klockan 17 och då lade vi resurserna på lättakuten. Nu lägger vi i stället resurserna på telefontillgängligheten från klockan 14, säger Gunnel Fors.

Gunnel Fors betonar att man i första hand jobbat med telefontillgängligheten för patienternas skull, inte för Region Skånes mätning.

Verksamhetschefer på runt 90 av de 152 vårdcentralerna i Skåne har svarat på Sveriges radios frågor om telefontillgängligheten. En majoritet av dem ifrågasätter sättet som den mäts på. Mätningen görs av ett företag som ringer ett kontrollsamtal om dagen till varje vårdcentral. Om vårdcentralen får bonus eller böter bygger alltså på ungefär 20 samtal i månaden. Tjänsten kostar Region Skåne närmare 2,3 miljoner kronor om året. Så här skriver några chefer:

"Dyr lösning att ha folk som ringer för att kolla om vi är tillgängliga - känns hånfullt med tanke på sviktande ekonomi."

"Pengarna det kostar borde i stället läggas på att bemanna och förbättra verksamheterna."

"Det får sjuksköterskorna att känna sig övervakade."

Många verksamhetschefer anser också att kraven på att svara snabbt i telefon går ut över annan verksamhet som sjuksköterskemottagningar. Gunnel Fors säger att det till exempel är svårt att förutse trycket på telefonerna.

– Risken är att man kanske bemannar upp för mycket, och att man i stället hade kunnat använda resurserna på annat sätt.

Martin Kvist, som är kvalitetsansvarig läkare på vårdcentralen, beskriver dilemmat, när många patienter ringer direkt på morgonen. Då behövs sjuksköterskorna bland annat också för att dela ut antabus, som hindrar återfall i alkoholmissbruk.

– Vi vill inte att det ska påverka arbets- och familjeliv, och därför vill vi göra det tidigt på morgonen, och då behöver vi samtidigt sköterskan i telefonen för att triagera och ge rådgivning så bra som möjligt, säger han.

Vårdcentralens mål är att ligga en bit över vitesnivån vad det gäller telefontillgängligheten, men man strävar inte efter att nå bonusnivån, där 90 procent av samtalen ska besvaras inom en kvart. Man måste fundera på vad som är en rimlig nivå utifrån de resurser som finns, säger Martin Kvist.

– Vi hamnar någonstans i en tillräckligt god tillgänglighet, för det är naturligtvis ett val man måste göra. Svara inom en kvart är väldigt bra service, och jag tror att den är lite högt ställd, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".