Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bonus och vite för svarstid i telefon skrotas

Publicerat tisdag 15 november 2016 kl 16.05
Anders Åkesson (MP): Vill stimulera annan tillgänglighet också
(2:33 min)
Anders Åkesson är miljöpartistiskt regionråd i Skåne.
Foto: Jenny Cederbom/Sveriges Radio Malmo

Systemet med bonus och vite till vårdcentraler som är bra eller dåliga på att svara snabbt i telefon kommer att avvecklas nästa år.

Politikerna är överens om att man nått önskat resultat, och att det finns en baksida.

Femklövern, som styrde Region Skåne förra mandatperioden, införde 2014 en bonus till vårdcentraler som var bra på att svara snabbt i telefon.

Förra året infördes även ett vite för dem som inte klarar kraven. Bakgrunden var att Region Skåne hamnade i botten i nationella telefontillgänglighetsmätningar.

– Den utveckling som vi har sett på telefontillgängligheten på vårdcentralerna har varit till gagn för medborgarna, och av den anledningen så har det varit till nytta. Nu väljer vi dock att avveckla det, för vi ser att vi behöver stimulera till annan typ av tillgänglighet också.

– Vi vill också skapa förutsättningar för att vårdcentralerna kan jobba mer självständigt med sin tillgänglighet, säger Anders Åkesson (MP), ordförande i beredningen för primärvård, psykiatri och tandvård.

Även andra målrelaterade ersättningar kommer att försvinna nästa år, och pengarna kommer i stället att bakas in i patientpengen. Bara ersättningen för hembesök blir kvar. Även de knappa 2,3 miljoner kronor som det kostat att låta ett företag ringa kontrollsamtal till vårdcentralerna kommer enligt Anders Åkesson att gå direkt till vårdcentralerna i stället.

Gilbert Tribo (L), som var ansvarig politiker när mätningen infördes, håller med om att telefontillgängligheten nu är på en bra nivå och att det därför är rätt att avskaffa bonus- och vitessystemet.

Många vårdcentralchefer har vittnat om att kraven på telefontillgänglighet gått ut över annan verksamhet, men det ansvaret lägger Gilbert Tribo på det nuvarande rödgröna styret.

– Det är klart att det gör, när Socialdemokraterna och Miljöpartiet skurit ner motsvarande en sjuksköterska per vårdcentral i resurser. Det är i stället så att vårdcentralerna skulle behöva ytterligare resurser, säger Gilbert Tribo.

Anders Åkesson håller med om att primärvården behöver få en större andel av vårdresurserna kommande år, men att man de senaste åren varit tvungen att satsa på bland annat cancersjukvården och psykiatrin i stället.

Att kraven på att svara snabbt i telefon skapat stress och en dålig arbetsmiljö för många sjuksköterskor är något som Anders Åkesson är medveten om.

– Vi måste skapa förutsättningar för bra ersättningsmodeller för både arbetsmiljön och tillgängligheten. Det är av den anledningen som vi satt oss ner för att titta på vårdcentralernas verksamhet inför 2018 i en stor parlamentarisk grupp, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".