Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Eftermiddag med Karin Bengtsson

"Vi lärare måste vara tydliga mot föräldrarna"

Publicerat onsdag 14 december 2016 kl 15.34
Läraren Magnus Birgersson: De ska inte berätta för oss hur vi ska undervisa
(5:54 min)
Magnus Birgersson, lärare
Magnus Birgersson, lärare. Foto: Malin Sturesson/Sveriges radio

Föräldrar som tjatar på lärare är ett växande arbetsmiljöproblem det håller Magnus Birgersson, som är högstadielärare i idrott på Göingeskolan i Broby, med om.

Det är Lärarnas riksförbund som pekar på att föräldrar som hör av sig till lärare via telefon och mail utanför arbetstid är ett växande arbetsmiljöproblem. Nu tycker dessutom Arbetsmiljöverket att något måste göras åt detta.

- Jag håller med om att det är ett problem att föräldrarna lägger sig i för mycket. Sen är det nog väldigt individuellt och skillnader mellan olika skolor när det kommer till hur det ser ut, säger Magnus Birgersson.

Han har jobbat snart 20 år som lärare och menar att det är skillnad nu jämfört med när han började jobba som lärare i den här frågan. 

- I vissa fall tror jag att föräldrarna lägger sitt engagemang på att tala om för läraren att den har fel istället för att lägga det på sina barn, säger han samtidigt som han vill understryka att han själv varit rätt så förskonad från den här typen av problem under sitt yrkesliv.

Magnus Birgersson tror att en tydlighet från lärarna att det är de som har professionen är viktig, det behövs tydlig kommunikation med föräldrarna och ett fungerande föräldraråd på skolorna. Då tror han att man kan kan förhindra att problem uppstår.

- De flesta föräldrar är väldigt bra men i vissa fall när barnet kommer hem och inte har lyckats så bra så vänder föräldrarna detta mot läraren istället för att fråga barnet vad det kunde gjort bättre, säger han.

Magnus Birgersson vill att föräldrarna ska förstå att lärarna kan sin sak men samtidigt stötta och hjälpa eleven hemma.

- De får gärna höra av sig och fråga hur de ska stötta bättre men de ska inte höra av sig och berätta för oss hur vi ska undervisa för det har de ingen koll på, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".