Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sponsorer kräver hårdare tag mot huliganism

Publicerat torsdag 15 december 2016 kl 06.08
Sponsor: "Vi vill se en tydlig åtgärdsplan"
(3:35 min)
Bengaler under allsvensk fotbollsmatch mellan Malmö FF och Helsingborgs IF. Foto Emil Langvad / TT
1 av 5
Foto: Emil Langvad/TT
Hans Andersson affärsutvecklare, fastighetsbolaget Wihlborgs Foto: Andreas Örwall Lovén/Sveriges Radio
2 av 5
Hans Andersson affärsutvecklare, fastighetsbolaget Wihlborgs Foto: Andreas Örwall Lovén/Sveriges Radio
Stenkastning och stökigt utanför Olympia efter kvalförlusten mot Halmstad. Foto: Emil Langvad/TT
3 av 5
Stenkastning och stökigt utanför Olympia efter kvalförlusten mot Halmstad. Foto: Emil Langvad/TT
Helsingborgs Anton Wede jublar efter ett mål. Foto: Björn Lindgren/TT
4 av 5
Helsingborgs Anton Wede jublar efter ett mål. Foto: Björn Lindgren/TT
Foto: Emil Langvad/TT
5 av 5
Foto: Emil Langvad/TT

Tuffare åtgärder mot huliganism. Det kräver många tunga sponsorer kring fotbollsklubben Helsingborgs IF i enkät som P4 Malmöhus genomfört. Misslyckas klubben riskerar man att mista sponsorintäkter.

Hans Andersson, affärsutvecklare på fastighetsbolaget Wihlborgs, anser att klubben varit för passiv.

– Det har funnits många incidenter under de senaste åren där jag tycker att man som klubb inte tagit tillräckligt stort avstånd. Man måste vara tydlig med vilken väg man vill gå och vi som företag vill förknippas med något positivt. HIF är inget starkt lysande klubbemblem, som alla springer till och säger: det här är positivt för oss.

I enkäten är det många tunga sponsorer som uttrycker missnöje med huliganism runt HIF och en oförmåga hos klubben att bekämpa den. Såhär svarar några:

"Att ta med kunder till aktiviteter utan att känna att man kan garantera deras säkerhet är inte en bra förutsättning för att vårda kundrelationer."

"Viktigt att klubben ser över säkerheten på arenan och tar ansvar. Det är inte så att familjer står i kö för att besöka Olympia."

"Svenska mästare i förnekelse. Det som serveras omvärlden från kansliet är snarare corporate bullshit än kraftfulla åtgärder för en positiv inkluderande arenamiljö."

Hans Andersson säger att en klubb inte ensam bär ansvar för säkerhetsarbetet och att lagstiftningen sätter ramar för vad man kan göra. Men han vill se en mycket tydligare markering mot vissa läktargrupperingar och individer som finns där.

– Ibland måste man våga ta tydlig ställning och kanske tappa lite fart i engagemanget kring klubben. Kanske våga gå in och porta vissa betydelsefulla negativa inslag på arenan. Du får inte vara rädd att gå på arenan.

Har ni någon gång varit på väg att omvärdera ert beslut att vara engagerade i HIF?

– Det är klart att detta påverkar. Jag svarar ju uppåt i min organisation och där kanske inte tålamodet är jättestort. Ska vi exponera oss tillsammans med den här typen av incidenter? Där är en balansgång att värdera.

Han säger att Wihlborgs kommer att kräva en tydlig åtgärdsplan när sponsoravtalet med Helsingborgs IF omförhandlas.

– Istället för att förknippas med upplopp, slagsmål, incidenter, misshandel kring arenan, hur kan man bygga en positiv bild kring Helsingborgs IF? Där vill vi se en tydlig åtgärdsplan.

Hur stort är ert tålamod?
– Om man inte tar fram den här åtgärdsplanen med tydliga signaler ut mot marknaden och supporterleden, då kommer vi på sikt kanske inte vara en samarbetspartner med HIF.

I enkäten skriver en sponsor att man kommer att kräva exitmöjligheter, alltså möjlighet att bryta sponsoravtalet, om man inte kommer överens om åtgärder för att stävja våldsamheter. Hans Andersson säger att man från Wihlborgs sida kommer att kräva samma sak.

– Man har ofta exitmöjligheter i avtal med enskilda idrottsutövare, kring doping och liknande. Detta kan nästan likställas med det. Så absolut en exitformulering i avtalet.


Nära var tredje partner avser minska sponsringen

  • Svarande: 26
  • Öka sponsringen: 4
  • Minska sponsringen: 8
  • Oförändrat: 11
  • Vet ej: 3

Partners/sponsorer som svarat: Elite Hotel Marina Plaza, Coeli Wealth Management, Lindéngruppen, PUMA Nordic AB, Intersport, Bamseförlaget AB, Länsförsäkringar, Thorn reklambyrå, MTG Sverige, Beulco Armatur AB, Helsingborg stad, Radisson Blu, Nordea, Wihlborgs, H15 Bygg och bemanning, Ocay, IXX, Webbsuccé, Nestlé Sverige, Anbulten AB, Fremlab, Input Interiör, Jönssons plåtslageri, Skanemarin, Kaffekompaniet, Helsingborgs Byggplåt

Sponsornivå på partners som svarat: 7 platinumsponsorer (högsta nivå av sponsring), 17 guldsponsorer, 2 silversponsrorer

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".