Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Vi tar problem med huliganism på allvar"

Publicerat torsdag 15 december 2016 kl 11.38
Klubbdirektör: Vi har fått bort dom här elementen
(3:09 min)
Klubbdiretör Mats-Ola Schulze och försäljningschef Helena Wennerström står på varsin sida om en pyntad julgran med en Helsingborgs IF-flagga i topp.
Man är trygg när man går på Olympia, anser Mats-Ola Schulze. Foto: Andreas Örwall Lovén / Sveriges Radio

Flera sponsorer till Helsingborgs IF kräver att klubben arbetar hårdare mot en våldsam läktarkultur. Klubbdirektör Mats-Ola Schulze säger att klubben redan agerar kraftfullt och att man identifierat personer som stormade plan efter kvalförlusten mot Halmstad.

– Vi har meddelat arrangörsavstängning för 19 personer. Det är ett gediget arbete vi gjort, ett viktigt statement. Vi har fått bort de här elementen från vår arena, säger Mats-Ola Schulze.

Han är tveksam till att sponsorer känner någon större oro. Han träffar sponsorer dagligen, säger han, och informerar om värdegrund och klubbens preventiva arbete.

– Jag tror inte att någon sponsor, efter att ha suttit med mig, skulle säga att vi inte tar de här frågorna på allvar. Sedan förstår jag att den här typen av uttryck kommer några veckor efter en sådan här incident, säger han, med hänvisning till planstormningen i kvalmatchen mot Halmstads BK och P4 Malmöhus enkät.

Finns det några tveksamheter kring klubbens värdegrund, ber han sponsorerna kontakta honom för information.

Då är det bara att lyfta på luren, så går vi "all in" och beskriver hur vi arbetar.

Helsingborgs IF har haft vikande publiksiffror under några år. En sponsor skriver i ett enkätsvar att barnfamiljer knappast står i kö till att gå på Olympia, på grund av risken för bråk och stök. Den bilden av otrygghet i samband med matcharrangemang vill Mats-Ola Schulze revidera.

– Man är trygg när man går på Olympia. De som menar att det inte är tryggt, är de som inte är här. Det är ju rätt så intressant. Vår barn- och familjeläktare har varit utsåld många matcher. Det är en växande trend.

Helsingborgs IF:s försäljningschef Helena Wennerström säger att klubben valt att inte skjuta problemet ifrån sig. Det finns en negativ bild sedan tidigare, säger hon, och den försöker man från klubbens sida att hantera.

– Även efter sista matchen har vi informerat och pratat med sponsorer, lyssnat av hur de känt av situationen.

Dödsfallet av en Djurgårdensupporter 2014 finns fortfarande i mångas medvetande. Det, tillsammans med andra incidenter, som mot Halmstad i höstens kval, borde påverka bilden av klubben?

– Jo, det gör det absolut. Men bilden som de partners har, som vi hittills hunnit prata med, är att vi är på väg mot något väldigt bra. Med den värdegrund vi står på och med den vision vi tagit fram. Sponsorerna uppskattar den väg vi nu valt att ta.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".