Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Videospelsutveckling från stordatorer till mobilen

Publicerat torsdag 29 december 2016 kl 14.20
Sunhede och Lindell: På 90-talet började man kunna tjäna pengar på spel
(13 min)
Thomas Sunhede och Martin Lindell tillsammans med Elsa-Karin Boestad-Nilsson, en äkta datorpionjär som också är intervjuad i boken.
Thomas Sunhede och Martin Lindell tillsammans med Elsa-Karin Boestad-Nilsson, en äkta datorpionjär som också är intervjuad i boken. Foto: Privat.

De började spela på 80-talet hemma i gillestugorna i Örkelljunga och Kristianstad. Nu har Thomas Sunhede och Martin Lindell skrivit en bok om Svensk videospelsutveckling.

Deras spelnostalgiska bok tar avstamp redan i 50-talets spelvärld.

- Det var främst militären och SMHI som använde dåtidens stordatorer,

Bland många intervjupersoner i boken "Svensk videospelsutveckling från 50-tal till 90-tal" finns också en av Sveriges första "spelutvecklare", datorpionjären Elsa-Karin Boestad-Nilsson på FOA (Försvarets ForskningsAnstalt) som programmerade gamla stridssimulationer för det svenska försvaret. Och den nu 91-åriga Elsa-Karin förärades en bok när Thomas och Martin träffade henne igen när Svensk videospelsutveckling släpptes i höstas.

Steget från 50-talets stordatorer till den framgångsrika spelindustri som Sverige har idag, med kassasuccéer som Minecraft, Candy Crush Saga och Battlefield, är såklart långt. Men Martin och Thomas kan se en del avgörande detaljer på vägen, som ledde till framgång.

- Dels blev vi datoriserade tidigt, och sen frodades en slags gräsrotsrörelse på 80-talet där man försökte pressa datorerna så långt man kunde. Man strävade efter att göra det bäst. Det var de här som sen blev spelutvecklare, säger Martin Lindell.
Martin drömde redan hemma i barndomens Kristianstad om att jobba med datorer, och lever nu sin barndomsdröm. Han jobbar med spelutveckling på EA Dice som bland annat utvecklat Battlefield.

- Vi var tidigt ute med hem-pc-reformen som gjorde att många kunde köpa en hem-pc via jobbet ganska billigt via avbetalning. Så teknikmässigt har vi legat långt framme,

Framgångarna fortsätter, tror Sunhede och Lindell. Och konstaterar att det finns en hel del spelutbildningar idag som är duktiga på att ta fram nya spelutvecklare.

- Det växer fram en hel del nya studios och talanger den vägen också,

Lyssna på ljudklippet ovan, där du hör Martin Lindell och Thomas Sunhede prata mer om svensk videospelsutveckling, och också om när Thomas kollade in Markus "Minecraft-Notch" Perssons föräldrahem i Falun och när de listar sina egna fem favoritspel!

Om Martin och Thomas

Martin Lindell är uppvuxen i Kristianstad, bor nu i Stockholm där han jobbar med spelutveckling på EA Dice. Bland Martins favoritspel hittar man Streets of rage 2, Super Mario bros 3 och Tetris.

Thomas Sunhede är uppvuxen i Örkelljunga, bor nu utanför Skellefteå och har bland annat gjort radioprogrammet Syntax Error om musik från TV- och datorspel, i P3:s Frank, i början av 2000-talet. Thomas favoritspel är bland andra Wrecking crew och Supercars 2.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".