Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Helsingborg

Par i teater tar sig an förtryck i Venedig

Publicerat måndag 27 mars kl 06.00
Premiären sänds direkt på lördag
(4:39 min)
La Gioconda på Malmö Opera
1 av 5
La Gioconda utspelas i ett samhälle under förtryck. Foto: Jan Wieslander/ Sveriges Radio
Bente Lykke Møller och Staffan Valdemar Holm i Malmö Operas foaje.
2 av 5
Bente Lykke Møller och Staffan Valdemar Holm sätter upp La Gioconda. Foto: David Richter / Sveriges Radio
Foto från första akten
3 av 5
La Giocondas öppningsscen. Foto: Jan Wieslander/ Sveriges Radio
Balettdans vid låten "Timmarnas dans"
4 av 5
La Gioconda är också operan som bidrog till en av Cornelis Vreeswijks hits. Foto: Jan Wieslander/ Sveriges Radio
Andra aktens öppning
5 av 5
Andra akten inleds vid ett fartyg i hamn. Foto: Jan Wieslander/ Sveriges Radio

Efter 30 års samarbete sätter Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke Møller upp Amilcare Ponchiellis opera La Gioconda.

I nästan 30 år har regissören, och före detta Dramatenchefen, Staffan Valdemar Holm och scenografen Bente Lykke Møller jobbat ihop. 

Nu samarbetar de igen i operan La Gioconda, som egentligen utspelar sig på 1700-talet, ,men i Malmö har den fått en modernare inramning.

Det är också operan som bidrog till en av Cornelis Vreeswijks hits. Musiken från ”Timmarnas dans” lånades till en låt som sedemera i Cornelis Vreeswijks översättning blev till "Brev från kolonien".

La Gioconda är annars en grym historia om kärlekskomplikationer. Allt utspelas i ett samhälle under förtryck. För Venedig var vid tidpunkten i princip en diktatur, full med angiveri, säger Staffan Valdemar Holm.

– Jo, det finns en inkvisition. Den venetianska republiken var i och för sig en republik, men det var ingen demokrati. Där bedrevs otroligt mycket spioneri och angiveri, och det kastar en mörk skugga över allt som händer här. Det är till och med så att karnevalen är ett statligt påbud, ”nu ska ni festa, annars kommer fan och tar er”. Det ligger över alltihopa i den här operan, säger Staffan Valdemar Holm.

Musikaliskt är La Gioconda erkänt svårsjungen, med sex krävande roller. Och så innehåller den kanske operahistoriens snabbaste död, säger Staffan Valdemar Holm. Ponchielli låter sin hjältinna dö knall och fall istället för att, som så ofta i operor, fortsätta sjunga en lång aria i dödsögonblicket.

Det är nu nästan 30 år som Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke Møller, som även privat är ett par, jobbat ihop.

De tycker inte att de har tröttnat på varandra konstnärligt, men de arbetar tajt tillsammans.

Men leder de till att tänker som en person?

– Nej nej, absolut inte, i så fall skulle det vara fruktansvärt och tråkigt för publiken. Vi bråkar jättemycket om allt möjligt i föreställningarna, och det tror jag är viktigt, säger Bente Lykke Møller.

Premiären av La Gioconda är på lördag. Hela operan direktsänds i P2 klockan 17.55

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".