Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Lund

En myt att svenska elever bara blir sämre på att skriva

Publicerat onsdag 10 maj kl 13.36
Klassrum i gymnasieskola. Foto: Berit Roald/TT.
Foto: Berit Roald/TT.

Att svenska skolan är för dålig på att lära ut skrivande har varit en sanning i media sedan 1960-talet – trots att det saknar vetenskaplig grund.

En ny avhandling i utbildningsvetenskap visar att de senaste årens skrivkrisdebatter bland elever och studenter, bygger på myter och överdrifter och att dessa till och med kryper in i styrningen av skolan.

Doktoranden Martin Malmström vid Lunds universitet har analyserat artiklar i dags- och fackpress samt läroplaner och kursplaner för gymnasieskolan från 60-talet till i dag.

– Men det är inget bra underlag för utbildningspolitiska beslut, säger Martin Malmström.

Forskningsresultatet visar att mediedebatterna om den så kallade skrivkrisen har sett i stort sett likadana ut under hela undersökningsperioden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".