Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kunden har ansvaret vid hoppborgsolyckor

Publicerat måndag 19 juni kl 14.11
VD: Man ska alltid ha en vuxen i närheten
(0:34 min)
Ben som hoppar i en borg.
Kunden ansvarar för barnens säkerhet i hoppborgen. Foto: Henrik Montgomery/TT

Hyr du en hoppborg till ett barnkalas till exempel ligger ansvaret hos dig som kund om någon kommer till skada, säger Berit Stenlund, VD för svenska Hoppolek AB.

Efter flera dödsolyckor utomlands inför nu Konsumentverket hårdare EU-regler för hoppborgar och går ut med en varning: risken för olyckor i samband med lek i hoppborgar är stor även här i Sverige.

– Om man är hemma hos en privatperson som har ett barnkalas så är det personen som hyrt hoppborgen som har ansvar för barnen som är där, säger Berit Stenlund, grundare och VD för svenska Hopplolek AB.

Leverantören har däremot ansvar för att hoppborgen uppfyller alla säkerhetskrav och håller god kvalité. Som hoppborgsutgivare ska man också vara tydlig med hur kunden ska använda lekutrustningen för att förhindra olyckor. Till exempel ska man använda sig av en säkerhetskudde när man går ut ur hoppborgen och man får se till att ingen klänger utanpå borgen.

– Och man ska alltid ha en vuxen i närheten, det är kravet, säger Berit Stenlund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".