Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Signalerna fungerade i Nosaby

Publicerat tisdag 23 maj 2006 kl 11.47

KRISTIANSTAD. Inget tyder på att signalerna vid järnvägskorsningen inte fungerade.
Det konstaterar Statens haverikommission som på tisdagen kom med sin rapport om vad som låg bakom den stora tågolyckan i Nosaby i september år 2004.

Olyckan inträffade när en lastbil hamnade mellan bommarna vid en plankorsning och ett Kustpilentåg körde in i lastbilen.

Vid olyckan dödades tågets förare och en passagerare, som också var lokförare. Ett femtiotal personer skadades, varav fyra allvarligt.

Enligt rapporten hade lastbilschaufförens agerande en del i olyckan. En annan bidragande orsak är att korsningen saknade så kallad hinderdetektering som talade om att något fanns på spåret.

Haverikommissionen konstaterar också att det var svårt att evakuera passagerarna. När de skulle utrymma tåget efter olyckan kunde tågpersonalen inte hjälpa till med att öppna dörrarna eftersom lokföraren omkommit och tågmästaren skadats svårt.

En dator i förarhytten hade skadats vilket gjorde att dörrdatorerna motverkade nödöppningen genom att stänga de dörrar som öppnats.

I slutet av förra året dömdes lastbilschauffören till fängelse i ett år och två månader för att ha orsakat olyckan. Domen har överklagats till hovrätten som tar upp fallet i juni.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".