Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Berwaldhallen tycks dra ny publik

Publicerat torsdag 16 november 2006 kl 12.00
Kalla kårar på Berwaldhallen. Foto: Ola Torkelsson

 
Stockholms filmfestival har börjat och i samarbete med den ger Berwaldhallen för tredje året i rad särskilda konserter med filmmusik imorgon-fredag och lördag. Den röda tråden är i år musik som framkallar kalla kårar, och nu tycks en ny publik har börjat hitta till Berwaldhallen. (P2 Mim 16/11)

- Publiken är mycket yngre än tidigare. Det kan vi ju döma av att de billigaste platserna gick först helt enkelt, säger Berwaldhallens presschef Bengt Arwén.

- Det är ju också meningen med den här typen av konserter som vi gör, att söka nya målgrupper, få hit en ny publik och öppna upp Berwaldhallen för dem. Det kanske är första gången de möter en symfoniorkester. Hundra man som sitter och spelar på scen har kanske många av dom aldrig har upplevt tidigare och det hoppas vi att det ska ge litet mersmak.

Hans Ek på pulten

Musiken framförs av Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Hans Ek, och med musikalsångaren Fred Johansson som gästartist. Det är första gången som de här konserterna av Hans Ek och den här gången är det också mycket han som står bakom valet av filmmusik, och exempelvis valet av Bernard Hermann och ouvertyren till Hitchcock-filmen ”I sista minuten” av honom var närmast naturligt.

– Jo men Bernard Hermann är ju en favorit och det här stycket av honom tycker jag är en pärla, säger Hans Ek.

– Vi ville framföra filmmusik som utgår från orkestern i första hand och ju mer vi diskuterade vi diskuterade desto mer blev det fokus på thrillers och skräckmusik. Hermann kanske som en röd tråd men vi gör ju även musik så tidigt som från 1931 - musiken till Frankenstein - men även musik till ”The Grudge” som man kan säga nästan är ett uruppförande faktiskt - för här har tonsättaren själv gjort en spelbar version för oss som framförs för första gången.

Synlig i de mest skiftande sammanhang

Bara under det senaste året har Hans Ek synts i de mest skiftande musikaliska sammanhang; alltid med en symfoni- eller liknande orkester framför sig, men sedan har jazzmusiker i Malmö, hårdrockare på Norrlandsoperan i Umeå eller folk- och världsmusiker på konserthuset i Stockholm varit inblandade i paketlösningarna, och så här kommenterar han det:

– Jag vill jobba med symfoniorkester. Symfoniorkester är mitt instrument, som arrangör i första hand och som dirigent, men jag vill liksom införliva i symfoniorkestervärlden annan musik som jag är intresserad av och som jag älskar och det har väl varit min ambition länge: att hitta ett sound på något vis som öppnar upp för annan typ av musik än bara den klassiska i en symfoniorkester.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".