Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Svarta och vita musikvärldar möts i Visby

Publicerat måndag 8 januari 2007 kl 12.39

Sydafrikas musikliv lever fortfarande med det tunga arvet efter sekler av rasistisk apartheid och kolonisation. Men nu får det internationella tonsättarcentret i Visby vara med och spela en liten roll i försöken att överbrygga klyftorna mellan traditionellt ”svart” och traditionellt ”vit” musik i Sydafrika. (P2 Mim 8/1)

Visby har haft musikaliskt besök från Sydafrika i en månad nu - kompositören Michael Blake och musikvetaren Christine Lucia. Hon menar att de svarta och vita musikvärldarna i Sydafrika sällan möts - trots att apartheidtiden är över sedan början av 90-talet.

Ramon Anthin, Tonsättarcentret i Visby. Dessförinnan hörde vi musikvetaren Christine Lucia och kompositören Michael Blake, båda från Sydafrika. Reporter var Katarina Hedström Sveriges Radio Gotland.

- Det är rösten som är afrikas främsta instrument, säger Christine Lucia.

Den svarta musiken i Sydafrika ofta är sprungen ur 1800-talets missionärsmiljöer. Framför allt brittiska missionärer har influerat till den sortens kompositioner som riktas mot röster.

- Den svarta musiken är ofta körmusik. Det är ett körtätt land, säger hon. Den vita musiken - är ofta skapad av tonsättare som skolats i akademiska miljöer och gått i lära för att skapa för andra instrument är röster.

Christine Lucia håller till vardags till på universitetet Witwatersrand i Johannesburg. Musikhistoria & musikteori är hennes ämnen. Hon och kompositören, pianisten Michael Blake vill nu göra en insats för att svart och vit musik skall mötas. För det är två olika världar som inte möts idag.

- Under kolonialtiden, Apartheid-tid har barn inte fått en bra musikundervisning i skolan. Svarta barn har alltid varit en amatörklass - jämfört med vita barn som med musikintresse kunde studera och slå in på en tonsättarbana, säger Christine.

Nu vill de båda överbrygga den klyfta som finns mellan tonsättare från de olika världarna, och efter apartheidsystemets fall är det nu det helt korrekta. Förkortningen BEE - Black economic empowerment - handlar om att göra det möjligt - möjligt med allt som inte tidigare varit möjligt för de svarta - eller blandade i Sydafrika. Det är deras ekonomiska revansch det handlar om.

Christine räknar upp fyra grupper som anses vara de missgynnade i Sydafrika nu. Svarta, blandade, indier och kvinnor. Satsningar på de tidigare missgynnade sker på alla områden nu - när det gäller bostäder, utbildning, så varför inte också när det gäller musik.

Michael Blake säger att de haft musikaliska verkstäder - tillfällen till möten mellan skapande musiker - svart och vitt i förening. Michael har varit ordförande för ISCM, det internationella sällskapet för samtida musik. Det är i sådana sammanhang han har träffat Ramon Anthin, verksamhetsledare på tonsättarcentret.

- Det är på sammankomster med det sällskapet som det hållits musikaliska workshops, säger Michael och det har varit så inspirerande möten - och jag hoppas att det fört de inblandade till en ny nivå.

- En gång om året är för sällan att samlas så - det måste ske oftare, tänker han, och där kommer Visby internationella tonsättarcentrum in i bilden. Ramon Anthin hejar på från Visby och vill gärna bidra till att överbrygga klyftan mellan svart och vitt i Sydafrika - om musiken kan hjälpa till att göra det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".