Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Rekordstipendium till operascen på nätet

Publicerat måndag 29 januari 2007 kl 15.15

Internet och datorskärmar kan bli den nya scenen för operakonsten. Kompositören Fredrik Högberg har fått ett rekordstort stipendium på två miljoner kronor för att kunna vidareutveckla sin idé om iOpera - opera skapad direkt för internetvärlden. (SR Mim 29/1)

Mycket tyder på att stipendiet, från Sparbanksstiftelsen Norrland, är det största som en svensk tonsättare någonsin har fått.

Fredrik Högberg jobbar just nu med weboperan Kains kvinna, som sannolikt är världens första opera skapad direkt för internet som scen. Han ser iOpera som en chans för den klassiska musiken att, för en gångs skull, hänga med i den tekniska utvecklingen.

- Man halkade efter skivindustrin på 50-talet, man halkade efter videokonsten när Beatles började promota sig själva med film. Man halkade efter vid MTV-åldern på 80-talet, och nu håller man på att halka efter igen när det gäller internet, säger Fredrik Högberg.

Malena Ernman är en av Sveriges mest namnkunniga operasångerskor, och hon har väldigt blandade känslor inför Fredrik Högbergs miljonprojekt iOpera. Å ena sidan är just Fredrik rätt man för jobbet, han om nån kan göra det bra, tror hon. Å andra sidan vänder sig Ernman starkt mot att iOpera skulle vara sättet att locka en ny masspublik till operakonsten.

- Nu pratar Fredrik med rätta att vi har halkat efter i skivförsäljningen och halkat efter när det gäller MTV. Men jag tycker att MTV är skit. Det är den sista kanal jag skulle sätta på, för jag tycker det har gått för långt. Man borde kunna jobba mot det, till och med. Klassisk musik kommer aldrig bli folklig, den kan aldrig bli tillgänglig för människor som inte har intresse för konst, för nånting som tar lite tid att lära sig, lite tid att ta in, säger Malena Ernman.

Men trots sina kluvna känslor inför iOpera så skulle nog Malena Ernman ändå tacka ja om Fredrik Högberg ville få henne med i en operauppsättning skapad direkt för datorvärlden.

- Ja, har jag tid och möjlighet skulle jag gärna prova, för experimentets skull, inte minst. Däremot är det så att vi musiker blir inspirerade av att uppträda inför en livepublik. Det är det som är klassisk musik, det får man inte glömma, säger Malena Ernman.

- Internet har massor med begränsningar, precis som alla andra forum. En konsertsal har begränsningen att det finns folk som hostar eller att man inte får bästa platsen. Det är samma sak med vilken arena som helst. Internet har sina begränsningar, som naturligtvis måste tas i beaktning när man skapar för internet. Tanken är att en webopera ska funka på den sämsta möjliga datorn och ändå ge en någon form av upplevelse. Och det är väl bara att jämföra med att ha sämsta platsen på kosnerthuset, säger Fredrik Högberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".