Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Datorspel marknadsförs i operans foajé

Publicerat torsdag 8 februari 2007 kl 15.10
Forskaren Emma Stenström tror att gränsen förskjuts för vår acceptans av kommersiella produkter mitt inne i kulturella skapelser.

Gränsen mellan det kulturella och kommersiella håller på att luckras upp, hävdar nu kultursponsrings-forskaren Emma Stenström. Ett aktuellt exempel finns i London, där elektronikföretaget Sony sponsrar en operauppsättning. Samtidigt får Sony använda operans foajé för att visa upp spelkonsoler med den senaste versionen av Playstation, som lanseras i England just när den här uppsättningen av La Bohème är aktuell. (SR Mim 8/2)

Emma Stenström är forskare och lärare vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon drar direkt en parallell mellan London-exemplet och det stora bråket på Moderna Muséet i Stockholm 2001. Även där var det Sony som stod för kontroversiell kultursponsring.

- I utställningen visade man också Sonys produkter. Det var väl det som bråket kom att handla om. Är det OK att visa produkter mitt i en utställning? Vet man vem som är avsändaren? Bland andra Robert Weil avgick ur styrelsen för Moderna Muséet just på grund av det här sponsringskontraktet, säger Emma Stenström.

Emma Stenström pekar även på andra exempel på det som hon ser som en uppluckring av gränsen mellan det kulturella och det kommersiella. När Norrlandsoperan spelade opera i Sydafrika förra året fanns ett par SAAB-bilar placerade i operans entré, och nu i januari fick tillverkaren av en energidryck möjlighet att, mot en viss ekonomisk ersättning, visa upp sina drickaburkar i samband med en utställning på Kulturhuset i Stockholm.

Emma Stenström menar att det mycket är en generationsfråga om man blir upprörd eller inte av strikt kommersiella produkters intåg i kulturella skapelser.

- När jag växte upp fanns ingen reklam-TV, ingen reklamradio. Den generation som är ung idag är helt van vid att urskilja vad som är reklam och vad som inte är det. Jag ser det på mina studenter. När jag tar upp den här frågan tycker de att jag är helknäpp. De hävdar att de absolut inte köper det bara för att det råkar vara på ett kulturhus. De förstår att det är till för att göra reklam. Varför bråka?

- Men man kan också fråga sig varför Sony vill in på operan. De kanske försöker få den kulturella statusen av att datorspel också är en form av kultur. Man försöker låna lite kulturell glans genom att stiga in i kulturens finrum. Det är ju intressant, för det visar ju att finns flera gränser. Det ena är ju gränsen mellan det kommersiella och kulturella som uppluckras eller förskjuts. Det andra är något slags gräns mellan åpopulärkultur och finkultur som också uppluckras, förskjuts eller överskrids, säger Emma Stenström.

Reporter Jens Möller

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".