Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Hel radiokväll med Dietrich Buxtehude

Publicerat fredag 11 maj 2007 kl 14.55

Den danske organisten och tonsättaren Dietrich Buxtehude lever alltjämt vidare genom sin musik. I veckan 300 år efter sin död. ”Han brukar räknas som en länk mellan de två giganterna Schütz och Bach”, säger kördirigenten Fredrik Malmberg som medverkar i den stora EBU-kvällen i Sveriges Radio P2 söndag kväll. (SR Mim 11/5)

– Men Buxtehude börjar mer och mer ta sin egen plats som en av de absolut viktigaste företrädarna för den nordtyska, framför allt orgelskolan, och en stor inspiration för kommande generationers organister - men också hans vokalmusik börjar lyftas fram, säger Fredrik Malmberg.

Vad var det för sorts vokal musik?

– Det var sakral musik.

Dietrich Buxtehude verkade under merparten av sitt liv som organist i Mariakyrkan i Lübeck och hade där ett ganska bra forum för att komponera sakral musik, berättar Fredrik Malmberg. Den lutherska kyrkan var väldigt stark i norra Tyskland. Luther pekade på vikten av musik i gudstjänsten och Buxtehude komponerade rikligt:

– Många kantater och motetter. Han har också skrivit litet bröllopsmusik och profana kantater, men det mesta är sakralt, säger Fredrik Malmberg.

Raffinerade spelsätt

Under barocken lät tonarterna mer olika varandra än de gör idag, beroende på att man stämde instrumenten annorlunda än nu. F-dur, till exempel, kunde uttrycka starka känslor som krig och kärlek och kombineras med uppåt- eller nedåtgående rörelser i musiken. Det var ett vanligt sätt att skriva och framföra musik på under barocken, men det som skilde exempelvis organisterna åt var på vilket sätt de gjorde det:

– Det är precis som med Bach, att man kan förvånas och bli imponera av på vilket sätt raffinerat sätt de gjorde det. Buxtehude har också ett mycket personligt sätt att använda just retoriken för att få fram önskade affekter, säger Fredrik Malmberg.

Per Lindqvist

Dietrich Buxtehude 1637-1707 levde precis samtidigt som den franske barocktonsättaren Marc-Antoine Charpentier (1634-1704), som skrev den välkända eurovisions-signaturen. Signaturen är ett ”Te Deum”, en mycket gammal typ av kristen lovsång.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".