Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Allt tillåtet i Eurovision Song Contest

Publicerat fredag 11 maj 2007 kl 14.48
Scenen i Helsingfors

Årets upplaga av Eurovisions-schlager-festivalen går in på upploppet i Helsingfors. ”Trenden i år är att det inte finns någon trend. Helt plötsligt är allting tillåtet”. Det säger Tobias Larsson, journalist vid det finländska radio- och tv-bolaget YLE. (SR Mim 11/5)

– Alla tänkbara stilar, alla genrer som man kan tänka ut som ryms på tre-minuters-formatet finns med här i år. Det finns en otrolig variation och spännvidd som vi aldrig har sett i den här tävlingen förut.

Vilka trender har det varit tidigare då? har man hållit sig inom några slags ramar?

– Jo, det finns ju en slags prototyp för hur en eurovisions-schlager ska låta. Bara det här med att man har hållit fast vid det här ordet ”eurovisionsschlager” indikerar ju att man förväntar sig en viss genre, men de senaste åren har det skett en modernisering här i tävlingen och framför allt är det länderna från öst som inte riktigt har haft den här schablonen för hur det ska låta, som skickar in hela nya saker och experimenterar litet för att märkas.

Vilken skulle du alltså säga är den här europeiska prototypen då för hur en eurovisionsschlager ska låta?

– Alltså det är någon slags klassiskt upplagd schlager med vers-refräng-vers-refräng-brygga-tonartshöjning och sedan refräng som avslutar hela paketet. Det har man tagit ett steg bortifrån. Det traditionella regerar inte i år.

Skulle du kunna ge något exempel?

– Ja, exempelvis Ungern kör en blues i år och det har man inte hört tidigare. Man kanske har hört en schlagerifierad blues tidigare, men nu är det blues på riktigt. Ukraina kör en pojkbands-punk-pop-variant som heller aldrig har hörts i den här tävlingen. Tjeckien kör en rå, organisk rock och Finland gör väl det samma, skulle man kunna säga. Det finns mycket variation i år. Irland kör folkvisa. Det finns liksom inga riktiga regler för hur låtarna ska låta i år.

Finns det några udda instrument att hålla utkik efter i år?

– Förr om åren så var det så att alla instrument redovisades på scenen, när man hade orkester, för då fick man ha litet musik på band men de instrumenten som låg på band var tvungna att synas på scenen. Nu kan man lägga på vilka konstiga instrument som helst utan att de behöver synas på scenen, men där man kan se instrument är väl framför allt på irlands låt.

– Irland har skickat en folkmusikgrupp, och de kör med sin irländska flöjt och irländska trummor, väldigt keltiskt.

Finns det några andra instrument som man åtminstone kan lyssna efter, som är ovanliga i det här sammanhanget?

– Ja, framför allt instrument från Balkan. Den balkanska folkloren är väldigt närvarande i årets tävling, men framför allt Armenien kör med någon slags variant av kaukasisk flöjt, som färgar deras bidrag väldigt mycket.

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att Sveriges bidrag med The Ark är ganska traditionellt i sammanhanget?

– Ja, det är ju det. Det är ju litet paradoxalt att en grupp som The Ark som rönt så mycket uppmärksamhet i Sverige för att vara udda, utagerande och annorlunda - att när de dyker upp i eurovisionen så framstår de som ett litet mer traditionellt inslag, för den låten innehåller ju element som har funnits i den här tävlingen i ett par år. Det är litet schlager, det är litet ABBA och det är litet glamrock och glamrock togs ju in i tävlingen av Norge redan för två år sedan, så det känns inte riktigt som någonting nytt under solen, men kanske kan det vara välkommet ett år när länder testar nya musikaliska vägar. Då kanske tittarna gillar något som de kan känna igen sig i.

Finlands bidrag är också ganska traditionellt, litet rockigt så där?

– Ja, eller rocken är ju inte så gammal inom eurovisionen egentligen. Finland vann ju med den hårdaste rocklåten dittills förra året, och det är väl samma trend i år att det är en hård rocklåt av det slag går hem väldigt bra i Finland. Radiorock helt enkelt.

Berit Nygren

Den som vill ta del av mer av Tobias Larssons tankar kan surfa in på svenska.yle.fi/eurovision. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".