Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Zarah Leander i centrum för ny opera

Publicerat fredag 21 september 2007 kl 14.01
Zarah Leander, beundrad och bespottad

Sångerskan Zarah Leander står i centrum för en ny opera som har premiär på Folkoperan i Stockholm på söndag. Leander skulle ha fyllt 100 år i år och operan handlar om hennes tid som firad stjärna i Nazi-Tyskland. (SR Mim 21/9)

– Lycka? enkel fråga. Det är att sjunga. Ni förstår, när ridån går upp gör jag vad som helst för att stå där. Det är som ett makalöst rust. Framgång har blivit en drog som har gjort mig beroende, säger Zarah Leander gestaltad av mezzosopranen Ulrika Tenstam.

Ulrika Tenstam berättar att hon har läst Leanders memoarer och intuitivt utvecklat sin karaktär tillsammans med konstnärlig ledning och ensemble.

– Jag ska inte imitera henne. Det är viktigt att säga.

Vem är hon genom dig?

– En oerhört karismatisk, hetlevrad och fokuserad person men också en privat person som är liten förstås, sårbar, varm, generös, allvarsam, tycker jag.

Fascinerar alltjämt

Leander, som dog 1981 och i år skulle ha fyllt 100 år, tycks aldrig upphöra att fascinera och nu finns det alltså också en opera om henne. Regissören och konstnärlige ledaren Claes Fellbom har skrivit ett libretto där Leanders tid i Nazi-tyskland avhandlas till nykomponerad musik av Anders Nilsson.

– Det som är skrivet om Zarah går inte in på djupet, inte heller hennes egna memoarer, men du kan läsa litet mellan raderna i memoarer så börjar man ana vilken person som ligger bakom där, säger Fellbom.

Att ha verkat i Nazi-tyskland var något Leander fick leva med, konstaterar Claes Fellbom.

– Varje gång hon satte sig ner i intervju efter kriget så fick hon frågan varför? men vi tar henne varken i försvar eller fördömer henne. Det får du som publik göra.

Nazismen tacksam på scen

Nazismen i sig är tacksam att gestalta på scen, säger Fellbom. Bortsett från allt annat så använde de stora teatrala medel och hade sinne för fantastiska ljussättningar och effektfull musik, i synnerhet schlagern, hur man kan använda schlagern i propagandan, säger han.

– Och det gör ju Anders Nilsson också. Mitt i den här krigiska musiken tonar det plötsligt över i en schlager.

Anders Nilsson berättar att han har valt en harmonik som står nazi-tidens musik väldigt nära, och har valt att skriva nya schlagers åt Zarah i operan ”för att dramatiskt kunna gå in och ut i den här populärmusiken”, säger han:

– Vi skulle ju skapa en opera, en helhet, en handling, där publiken möter hennes repertoar och också det musikaliska rum som enligt min uppfattning fanns under nazi-tiden.

Judisk bön citeras

Under den andra akten ändrar musiken karaktär och ställer sig på de förtrycktas sida, musikaliskt genom bland annat klezmermusik och citat av den judiska centrala bönen "Sh'ma Yisrael".

50-talisten Anders Nilssons bild av Zarah Leander har förändrats efter att ha bekantat sig med hennes tidiga repertoar. ”Då är det en helt annan kvinna”, säger han:

– En väldigt varm, sensuell kvinnogestalt som träder fram i de här filmerna. En fantastisk stor artist med en oerhörd utsökt känsla för tajming. Med gester, kunna uttrycka något utöver orden, utöver sången.

Berit Nygren

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".