Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Inga nya regeringslöften om skolmusiken

Publicerat tisdag 25 september 2007 kl 14.50
Statssekreterare Bertil Östberg på utbildningsdepartementet. Foto: Nina Rosenkvist

Utbildningsdepartementet kommenterar nu kravet om att musikundervisningen i skolan måste bli bättre. 34 företrädare för musiklivet har skrivit under en debattartikel där de pekar på flera brister i dagens musikundervisning. Bl a kräver de mer fortbildning av befintliga lärare i skolan, men...

- Några ytterligare riktade satsningar på musik är inte aktuella, säger statssekreterare Bertil Östberg. (SR Mim 25/9)

I Mitt i musiken i fredags gav Rikskonserters utvecklingskonsulent Ulla Wiklund uttryck för musiklivets syn på hur musikämnet behandlas i skolan.

- Musik är i strykklass, trots att eleverna tycker att det är ett av skolan viktigaste ämnen. Det sker en slags rutinmässig fiaskoverksamhet på det här området.

Bertil Östberg, du är statssekreterare hos utbildningsministern, med ansvar för skolfrågor. Hur fiaskoartad anser du att musikundervisningen i skolan är?

- Nja, jag ska gärna medge att jag har inte sett några studier på det, och jag vet inte vilka underlag hon har. Det generella jag kan säga att vi vill att det ska finnas behöriga lärare i alla ämnen, och det är en grej de pekar på, att det är för många obehöriga när det gäller musik.

Statssekreterare Bertil Östberg har svårt att i detalj bemöta musiklivets kritik mot musikundervisningen i skolan, bl a om att var fjärde musiklärare i årskurserna 7-9 är obehörig.

- Det är många skolor som inte har musiklärare och egentligen ingen musikundervisning, men man sätter betyg, säger Ulla Wiklund.

- Ja, jag har inte sett de uppgifterna förr, så jag kan inte svara för hur det fungerar ute. Men det är klart att det inte är tillfredsställande, säger statssekreterare Bertil Östberg.

För mycket fokus på kärnämnen

Men i hur hög grad kan du hålla med de musiker och musikmakthavare som menar att musiken har en orättmätigt låg status och låg kvalitet i skolan, om man jämför med andra som ämnen som matematik o s v?

- Alla ämnen är viktiga här! Det finns kanske vissa tendenser att det har varit för mycket inriktning på engelska, svenska, matte i skolan, och vi kommer lyfta upp alla ämnen och framhålla att de är viktiga, säger Bertil Östberg.

Vad som är ett viktigt ämne i skolan kan förstås förändras över tid, men Bertil Östberg slår fast att musikämnet är såpass viktigt att det åtminstone kommer finnas kvar i skolan framöver.

Den s k musiklobbyn kräver nu bland annat att musiken får en större roll i den vanliga lärarutbildningen, dessutom att stat och kommun gör massiva fortbildningsinsatser för de lärare som redan jobbar i skolan.

När det gäller lärarutbildningen hänvisar Bertil Östberg till en statlig utredning som om ca ett år ska lägga fram sitt förslag om en förändrad utbildning. Fortbildning av befintliga lärare, säger han, sker redan genom det s k ”lärarlyftet”.

- Så det finns ju redan en sådan satsning, och några ytterligare riktade satsningar på musik är inte aktuella, avslutar statssekreterare Bertil Östberg.

Jens Möller

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".