Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Regeringen sviker barn i kultursatsning?

Publicerat tisdag 2 oktober 2007 kl 14.46

Nu kommer mer skarp kritik mot regeringens kommande satsning på kultur i skolan. 55 miljoner kronor till Skapande skola är regeringens stora kultursatsning i budgeten för nästa år, men den tidigare Aktionsgruppen för Barnkultur menar nu att regeringen sviker barnen.

- Man har gjort det förut, varför göra om samma misstag, undrar aktionsgruppens f d ordförande Lotta Lundgren. (SR Mim 2/10)

- Jag är väldigt besviken över det här. Här satsar man på årskurs sju, åtta och nio. Jag har inga problem med det, jag tycker det är jättebra! Men det vi såg var att de små barnen är de barn som får minst (kultur i skolan). Hur har man hamnat in i det här, undrar jag då. Har man överhuvudtaget inte läst utredningarna som vi har gjort?

Skolan är alltså arenan för regeringens stora kultursatsning nästa år, men Lotta Lundgren kallar satsningen en tummetott jämfört med vad hennes Aktionsgrupp för barnkultur har velat se. Förra året la aktionsgruppen fram en statlig utredning med förslag om bl a en helt ny miljard till barnkultur under tre år. Nu blir det bara en sjättedel så mycket i regeringens skolsatsning.

- Det låter konstigt, men jag är faktiskt förvånad! För jag tycker att vi i aktionsgruppen har jobbat oerhört intensivt med att ta reda på och lägga fram förslag som är realistiska och djupt förankrade ute i landet, i hela barnkultur-Sverige, säger Lotta Lundgren.

- Vi öppnade dörrar, så det var egentligen bara att traska på. Och så kommer detta...

Samma misstag igen?

Aktionsgruppen för barnkultur upplöstes egentligen förra året efter sin utredning, men nu säger Lotta Lundgren att regeringens skolkultursatsning är så dålig att gruppen har valt att samlas igen för att kunna protestera.

- Man har gjort det förut, varför göra om samma misstag? Man satsar pengar på att skolor köper in kultur, och det gör de under en tid. Men vad leder det till? Är kultur viktigt för barn och ungdomar? Hur och på vilket sätt? Att man verkligen jobbar med de här frågorna, ordentligt.

Lotta Lundgren saknar långsiktighet och strategier, och hon menar att regeringens skrivningar om sin Skapande skola snarare väcker frågor än ger svar.

- Hur ska till exempel kulturrådet kunna göra en kvalitativ bedömning? Om varje enskild skola skulle söka finns det 1.761 skolor med elever i årskurs 7-9... Var finns kulturskaparna i förslaget? Och vilken kultur finns att tillgå för skolor som ligger utanför storstäderna? Det här är också någonting som vi lyfte fram i vår utredning. Vi gjorde ett fördjupat arbete just för att titta på de här skolorna som ligger utanför storstäderna, som inte har tillgång till Dramaten och liknande som kulturministern hänvisar till, säger Lotta Lundgren.

Jens Möller

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".