Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Musik - politiskt vapen för Barenboim

Publicerat måndag 24 december 2007 kl 14.50
Daniel Barenboim

Musik är inte bara förströelse och underhållning, anser Daniel Barenboim. Själv tvekar han inte att använda musik för att uttrycka sin egen personliga åsikt, även i kontroversiella politiska frågor som Mellanöstern-konflikten eller Richard Wagners koppling till nazi-Tyskland. Mitt i musikens Jens Möller har fått en exlusiv intervju med dirigenten och pianisten som ser musiken som ett politiskt vapen. (SR Mim 24/12)

- När en orkester eller kammarmusikgrupp spelar måste alla uttrycka sig själva till det yttersta, annars gör man inte musiken rättvisa. Men samtidigt måste de lyssna på vad de andra spelar. Vilken bättre lektion för livet kan man få? Hur skulle dagens politik vara om politikerna hade haft den erfarenheten?

Jag träffar Daniel Barenboim i baren på Grand Hotel i Milano. Just här, i rum 105, avled en annan man vars musikgärning fick stora politiska dimensioner. Guiseppe Verdi blev en frihetssymbol för italienska nationalister på 1800-talet, och när jag och Daniel Barenboim kommer in i baren så hälsas vi av gamle Verdi, som poserar på ett porträttstaffli i hög hatt och ett mjukt leende.

Daniel Barenboim har en 57 år lång musikerkarriär bakom sig. Han gjorde sin första pianorecital som 7-åring i hemlandet Argentina. I mitten av 1950-talet emigrerade han med sin judiska familj till Israel, och Daniel Barenboim har nu flera decennier bakom sig som en av den klassiska musikvärldens absoluta superstjärnor; som pianist, men numera mest som dirigent.

Rörande ögonblick i Ramallah

Daniel Barenboim är kortväxt, den tunna håret är grånat. Han är ledigt klädd i en mörkblå polotröja och hans omtalade karisma känns påtaglig när vi sitter där i soffan tillsammans. De mörka ögonen är intensiva, inte minst när han berättar om ett av de mest rörande musikaliska ögonblicken i hans långa musikerkarriär - när han tillsammans med sin West-Eastern Divan Orchestra klev upp på en konsertscen i Ramallah på Västbanken.

- Mitt i den här spända situtationen, i ett hav av hat och ondska...

På en dammig kulle hade man byggt upp en scen, och där stod Daniel Barenboim och en orkester bestående av framfört allt unga israeler, palestinier och araber. Många av dem livrädda.

Både israeliska och vissa arabiska musiker bröt egentligen mot lagen när de besökte Västbanken den här augustidagen 2005. Den unika konserten kunde ändå genomföras, tack vare att den spanska regeringen hade gett musikerna spanska diplomatpass.

- Vi gick upp på scen för att spela inför en stor palestinsk publik. Där var medlemmar från Fatah-rörelsen, där var medlemmar från Hamas-rörelsen. Där var kristna, där var muslimer...Det var en dag som jag tror ingen av oss kommer glömma, säger Daniel Barenboim.

Modiga musiker

Dirigenten höll ett tal inför den ovanliga konsertpubliken där han bland annat sa:

”Av alla publikgrupper i världen behöver jag inte förklara för er hur mycket mod det krävs av var en av dem (musikerna) att komma och spela med varandra”

West-Eastern Divan Orchestra började som en workshop i tyska Weimar 1999. Snart blev det en etablerad orkester med unga musiker som spelar runt om i världen sommartid.

West-Eastern Divan Orchestra är världsberömd som ”fredsorkestern”. Daniel Barenboim värjer sig mot just det epitetet, men inser förstås ändå orkesterns enorma symbolvärde i strävan efter fred i Mellanöstern.

- Det här projektet har blivit en myt, speciellt i Europa. Det är nämligen det enda projektet som innehåller aktivt samarbete mellan israeler och palestinier, och förresten även syrier och libaneser. Det kan fungera som modell för vad som kan uppnås om barriärerna föll, säger Daniel Barenboim.

- Palestinierna har varit ett ockuperat folk i så många år, men när israeler och palestinier sitter tillsammans i en orkester är de jämställda. Det är det första hindret som man kommer över, automatiskt.

Daniel Barenboim har nu sagt ja till inbjudan att ta sin ungdomsorkester till Stockholm. Om allt går enligt planerna kommer West-Eastern Divan Orchestra inleda 2008 års Östersjöfestival i Berwaldhallen den 21 augusti.

Ta tillbaka Wagner från Hitler

2001 blev Barenboim den förste på över 60 år att spela Richard Wagners musik i det som nu heter Israel. Den antisemitiske Wagners musik är tabu i Israel, den spelas där inte alls på grund av sin koppling till Hitlers naziregim. Bl a tvingades många judar höra Wagners musik inne i koncentrationslägren. Men Daniel Barenboim anser att Wagners musik i sig inte är antisemitisk, och att inte spela den är att ge Hitler postumt rätt, säger han.

- Wagner dog 50 år innan Hitler kom till makten. Därför,, om man inte spelar Wagner är det inte för att han var antisemit, utan för de associationer som Hitler lyckades ge folk. Jag tycker att problemet är i hög grad politiserat i Israel, säger Daniel Barenboim.

De som överlevde koncentrationslägren och har hemska associationer till Wagners musik ska inte tvingas lyssna på den, anser Barenboim, men de ska heller inte ha makt att stoppa andra människor från att lyssna på den. Bland annat därför kommer Daniel Barenboim och hans delvis judiska orkester framföra en bit av Wagners Valkyria i sommar. Det kommer kanske ske i Stockholm, och det kommer definitivt ske på utomhusarenan Waldbühne i Berlin, en gång byggd av Hitlers regim. Detta lär bli en konsert med stort politiskt symbolvärde.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".