Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2012/2013. Nyheter från musikens värld. Här får du höra om det svenska och internationella musiklivet...

Eleven har bäst koll - läraren kan mest

Publicerat fredag 21 december 2007 kl 13.00

Den moderna musikläraren har blivit person som lär ut hantverket så att eleverna ska kunna få en rik och rolig fritid. För när det gäller att ha koll på det senaste inom populärmusiken ligger eleverna långt före. Den bilden av musiklärarens roll idag ger filosofie doktorn i musikpedagogik Claes Eriksson. (SR Mim 21/12)

- Många lärare ser sig som den som lär eleverna hantverket, men sen får eleverna själva orientera sig vidare med sin egen musik. Jag tror inte att eleverna tycker att de kan mer. De vet mer om sin musik, men själva hantverkskunnandet tror jag att de tacksamt tar emot.
Det säger Claes Eriksson som är verksam vid högskolan i Halmstad. 
Nyligen berättade vi om Tommy Strandbergs forskning kring hur musikämnet utvecklats från 40-talet till idag.
Han menar att ämnet, som från början hette sång, idag har gått varvet runt och åter blivit ett sångämne efter en utflykt i ett ambitiöst moderniseringsprojekt som skulle ge eleverna en grundlig orientering i till exempel musikteori och i ljudskapande och dessutom ge dem en god estetisk fostran. Ovanpå det skulle musikämnet ge eleverna en bra social träning. 

Mer reflektion
Och det är en tanke som lever än. Musikämnet ska inte bara ge eleverna kunskaper i hur man hanterar ett instrument, påpekar Claes Eriksson.
- Eleverna ska få med sig en kunskap så att de kan spela ett instrument när de slutar men man trycker också på kvaliteter som självförtroende och självkänsla. Det är sånt man vill utveckla, säger han.

Det är populärmusiken med alla sina genrer som dominerar musikundervisningen idag. Eleverna tar förstås intryck av idoltävlingar och melodifestivaler och det ger avtryck i undervisnignen. Men Claes Eriksson tror att framtiden kommer att innebära mer reflektion och en mer kritisk hållning till populärkulturen.
- Men kommer lägga tyngdvikt vid reflektion kring även populärmusiken och elevernas vardagskultur och marknadskulturen så att man inte bara oreflekterat använder den,spår han.

Märet Öman

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".